isma, we kennen het allemaal van de Tour de France. Maar wat voor bedrijf is dat precies? Albert Wolterink en Elbert Dannenberg van AccountOne werken dagelijks met de software van Visma, dat ervoor zorgt dat jouw processen moeiteloos verlopen. Overal en altijd.
AccountOne helpt vanuit het ruime en lichte kantoor in Rijssen mkb-bedrijven om processen voor financiën, logistiek en projecten te automatiseren. Grotendeels met de software van Visma. Hierbij richt Albert zich als sales manager op de verkoop van de producten en bijbehorende dienstverlening, waarbij Elbert als consultancy manager verantwoordelijk is voor de uitwerking. Samen met het team runnen ze AccountOne, dat inmiddels achttien jaar bestaat.
Achterhalen wat écht nodig is
“We hebben een brede klantenkring, met veel vaste klanten. Van eenmanszaken tot financiële instellingen en logistieke bedrijven”, aldus Elbert. Daarbij verzorgen we alle afhandelingen op financieel gebied; indien van toepassing richten we ons ook op logistiek en projecten. We adviseren, implementeren, ondersteunen en optimaliseren.” Aan de hand van een intake toont AccountOne in een persoonlijke demo de mogelijkheden: “Het leuke is dat iedereen denkt dat zijn of haar organisatie standaard werkt. Maar niemand doet de dingen hetzelfde. Daarom is een goed gesprek zo belangrijk”, vult Albert aan. Iedereen moet boekhouden. Maar de dienstverlening reikt veel verder. “We richten ons ook op logistiek. Enk aan voorraadbeheer, webshops en verzendlabels. Vaak weten klanten van tevoren niet precies wat ze willen of zoeken. Het is aan ons om te achterhalen wat écht nodig is, om dat vervolgens om te zetten naar een goedlopend proces.”
Geen dag is hetzelfde
Nadat de afspraken zijn vastgelegd, komt Elbert in beeld: “Het werk is heel veelzijdig. Eigenlijk moet je overal verstand van hebben”, lacht hij. “De ene keer implementeer je een compleet systeem, de volgende keer denk je mee over de inrichting van een magazijn. Dat is het mooie aan ons werk; geen dag is hetzelfde. We zoeken samen de juiste producten uit. We koppelen de geboden oplossing met externe tools. Zo beschikt de eindgebruiker over realtime data betreffende klanten, orders en omzet. Maar we implementeren ook scanners of een creditcardsysteem. Zo zorgen we ervoor dat een bedrijf (nog) efficiënter kan werken.”
Vaste partners
“Het is belangrijk dat we de markt kennen”, legt Elbert uit. “We zijn gecertificeerd partner voor de software van Visma, maar de klant wil ook vaak koppelen met andere tools. Denk aan CRM-systemen, kassa’s, HR-systemen en webshops”, gaat hij verder. “En we hebben zeker onze voorkeuren. We werken niet voor niets met vaste partners. Zo garanderen we een goede dienstverlening en bijvoorbeeld bereikbaarheid. Dat vinden we zelf belangrijk, dus dat verwachten we ook van andere partijen.” Een prettige werksfeer staat voorop. Met klanten, collega's en partners. “We zijn van veel factoren afhankelijk. We moeten vaak schakelen of tijdens een proces zaken verbeteren. Wanneer het contact goed is, kun je een keer een fout maken. Als je het probleem oplost natuurlijk”, benadrukt Albert. “Dat doen we door een strakke terugkoppeling naar onze klanten, bereikbaarheid, meedenken... Soms hebben we een creatieve oplossing nodig, maar we zorgen altijd voor een goede afronding.”
“Een mooi compliment dat we laatst kregen was ‘Het kost wat, maar is niet duur’.”
Langetermijnrelatie
Hij gaat verder: “We gaan voor een langetermijnrelatie en het optimaliseren van het proces. We staan met onze poten in de klei en denken praktisch mee. We hebben zeven- tot achthonderd klanten, in alle formaten. Tijdens de implementatie komen we vaak verbeterpunten tegen, die eigenlijk buiten het project liggen. Ook dat maken we bespreekbaar. Uiteindelijk brengen we rust door inzicht en grip, daar doen we het voor. Een mooi compliment dat we laatst kregen was ‘Het kost wat, maar het is niet duur’.”
Hybride werken
In de markt zien ze een transitie: lokaal geïnstalleerde software maakt steeds vaker plaats voor online systemen. “We noemen dat on-premise (lokaal) en cloud (online). Die verandering kreeg een enorme boost tijdens corona, doordat mensen massaal gingen thuiswerken. Op een bepaald moment was er geen online server meer beschikbaar!”, herinnert Elbert zich. Het thuiswerken zorgde er ook voor dat het online vergaderen voor veel bedrijven niet meer weg te denken is. Daarbij kiest AccountOne graag voor ‘hybride’: “Dat combineert het beste van twee werelden. We doen bijvoorbeeld veel intakes nu online. Dat scheelt heel wat reistijd. Maar wanneer je enkel digitaal werkt, krijg je gewoon niet alles mee. Je moet ook af en toe bij elkaar zitten, even die kop koffie drinken.”
“Het is aan ons om te achterhalen wat écht nodig is”
Gesprekspartner
Albert: “We zijn niet alleen een verkopende partij, we zijn ook een gesprekspartner binnen de automatisering. We geven advies, delen onze kennis. Zo zorgen we ervoor dat software blijft aansluiten bij de organisatie en meegroeit met de ambities.” Hij wijst op een vaste klant: “Je kunt ook innoveren door je bedrijf anders te organiseren. Op ons advies is in dit bedrijf een barcodesysteem geïmplementeerd. Zo kan het magazijn direct scannen, in plaats van handmatig afvinken. Dat scheelt tijd!” Zelf hebben de heren ook een groeiambitie. Albert: “Het is mooi om betrokken te zijn, maar om onze eigen strategie en processen te verbeteren hebben we focus nodig. Door het team te vergroten, kunnen we elkaar spiegelen en opvangen.”