oor veel mensen gaat het al snel over trucjes, gladde praatjes en dingen aansmeren die je niet nodig hebt. Maar misschien is marketing helemaal niet het probleem. Misschien kan het juist een manier zijn om iets goeds in gang te zetten.
Christiaan Slierendrecht, oprichter van DigitaalGroeien en als stuurgroep-lid van #teamdavid initiatiefnemer van het event Marketeers van de Toekomst, ziet dat voor zich. Een vakgebied dat begint bij oprechte intentie, gedreven wordt door creativiteit én bijdraagt aan iets dat klopt. “Het is tijd om het vak opnieuw te bekijken,” zegt hij. En dat begint met één vraag: wat is je intentie?
21 procent van de marketeers noemt hun baan bullshit
“Vraag een willekeurig iemand wat marketing is en je krijgt vaak een negatieve reactie: reclame, beïnvloeding, mensen iets aansmeren wat ze niet nodig hebben,” zegt Christiaan. Het is een beeld dat niet alleen bij consumenten leeft. Zelfs 21 procent van de marketeers noemt hun eigen baan een bullshit-baan. “Niet zo gek met dit imago, maar vooral zonde,” vindt hij. Want volgens Christiaan kán marketing zoveel meer zijn. “Jonge generaties voelen dat. Die willen betekenisvol werk doen. Geen carrièreladder beklimmen om het klimmen, maar bijdragen aan iets dat klopt.” Daarom pleit hij voor een andere benadering: niet sturen op winst als heilig doel, maar op intentie. “Wat wil je betekenen met wat je verkoopt? Dáár begint het mee.”
“Wat wil je betekenen met wat je verkoopt? Dáár begint het mee.”
Marketing met een bedoeling
Christiaan noemt het intentionele marketing. Niet: hoe verkoop ik dit zo snel mogelijk? Maar: hoe help ik iemand om een betere keuze te maken? “Het gaat om de intentie achter wat je doet. Wil je alleen groeien, of wil je ook iets goeds bijdragen?” Een goed voorbeeld vindt hij de campagne van KPN met het liedje ‘Een stukje van mij’ van zangeres Meau. “KPN zorgt voor onze netwerken. Maar in die campagne draaide het om online pesten en de impact van ons gedrag. Ze zeiden: we zijn onderdeel van het probleem, dus willen ook onderdeel zijn van de oplossing. Dat vind ik sterk.”
Om zo’n campagne te laten slagen, moet je je klant echt kennen. Niet alleen wat iemand koopt, maar waar iemand mee worstelt. Wat belangrijk is. “Als je dat snapt, kun je inspireren. Beweging brengen. En ja, daar mag je bedrijf ook van groeien, als dat maar gebeurt vanuit iets echts, iets dat klopt.”
De toekomst is creatief (en strategisch)
“Een paar jaar geleden vroegen vacatures om analytisch vermogen. Nu zie je steeds vaker: creativiteit,” zegt Christiaan. Volgens hem is dat logisch. “Veel uitvoerende taken worden overgenomen door AI. Maar creativiteit, strategie, het vermogen om verbanden te leggen en de juiste toon te vinden, dát is straks de meerwaarde van marketeers.”
Marketing wordt daarmee weer wat het altijd al had moeten zijn: een vak dat raakt, verbindt en vooruithelpt. “En dat vraagt om mensen die durven, die nieuwe paden bewandelen, die oprechte keuzes durven maken.”
Vanuit #teamdavid bouwt Christiaan aan een netwerk van ondernemers en marketeers die bewust willen werken. Mensen die elkaar helpen, vanuit gedeelde waarden en eerlijke communicatie.
Marketeers van de Toekomst
Die beweging krijgt letterlijk vorm op 30 oktober 2025, tijdens het eerste Marketeers van de Toekomst-event in de Prodentfabriek in Amersfoort. “Wat begon als kleine meetups met twintig mensen, schalen we nu op naar een event met 300 deelnemers,” vertelt Christiaan. “We willen bubbels doorbreken. Ondernemers, creatieven, studenten, docenten: het mag en móet allemaal samenkomen.” Het event is non-profit en wordt gedragen door een team van ondernemers. Bezoekers kunnen rekenen op inspirerende sprekers, échte gesprekken in breakoutsessies en concrete handvatten om zelf in beweging te komen. “Het draait om drie dingen,” zegt Christiaan. “Verbinding, inspiratie en actie. Als mensen naar huis gaan met energie én een eerste stap in hun hoofd, dan is het geslaagd.”
Een nieuwe generatie marketeers
“Ik zie mezelf als aanjager van de marketingrevolutie. Niet omdat ik het allemaal beter weet, maar omdat ik geloof in collectieve beweging.” Want uiteindelijk begint alles bij hoe je zelf in de wedstrijd staat. “Dat sijpelt door in je bedrijf, in je keuzes en uiteindelijk in de wereld om je heen.” Zijn stip op de horizon? Een generatie marketeers die marketing inzet om te verbinden, niet om te pushen. “Groei is pas echt waardevol als het ergens over gáát.”
“Wil je alleen groeien, of wil je ook iets goeds bijdragen?”
Het event Marketeers van de Toekomst vindt plaats op 30 oktober 2025 in de Prodentfabriek in Amersfoort.
Meer info en tickets via www.marketeersvandetoekomst.nl.
Volg Christiaan via LinkedIn of kijk op www.digitaalgroeien.nl.