12/10/2021

Opvolging in het familiebedrijf is als de herfst

Column Esther Reinders

Esther Reinders
Anja Gronde
'

Aan alles komt een einde. Ook aan deze dag’, zei mijn moeder vroeger toen ik als kind niet naar bed wilde. En nog steeds ken ik een milde vorm van verzet als ik moet stoppen met iets dat nou net zo leuk of gezellig was. Eigenlijk is dat verzet als een natuurlijke minicrisis die zich afspeelt tussen twee fases. Een soort herfst - inclusief storm - tussen de zomer en de winter. Het is weerstand tegen het loslaten en angst voor de onvermijdelijke verandering die daarop volgt.


 
Het is de fase tussen groei en rijping waarin de crisis zich afspeelt, zo legt bioloog Willem Beekman uit in een inspirerend interview in Trouw. Hij opende als kind een cocon om erachter te komen dat er alleen maar snot in zat. Het leek verrot, maar feitelijk hoorde dit bij het transformatieproces van de rups om een vlinder te worden. Het moet als het ware eerst slechter worden, voordat het beter wordt. Chaos en verval herinneren aan wat was en zijn tegelijkertijd een voorbode voor wat komt.

Wat is de natuur toch ook een prachtige metafoor voor onszelf. En hoe geruststellend! De zon en de regen, de groei en stagnatie, the flow en de crisis; het hoort er allemaal bij. Het is natuurlijk.

Fases, seizoenen, volgen elkaar geruisloos op. De natuur geeft de kennis van generatie op generatie door. Inderdaad, net als in het familiebedrijf. Hoe natuurlijk kan het zijn! Duurzaam in de letterlijke zin van het woord, namelijk ‘lang durend’ volgens Van Dale. Duurzaam betekent ook ‘weinig aan slijtage onderhevig’ en ‘weinig natuurbelasting’. Door natuurlijke processen te volgen, zoals in het familiebedrijf gebeurt, wordt naar mijn idee de natuur vanzelf minder belast. Ga maar na: bij familiebedrijven is continuïteit vaak het belangrijkste doel.

Een overnameproces is eigenlijk de herfst en de winter van de levenscyclus van een bedrijf. Hetis het einde en het begin in één. Voor de Kelten begon het nieuwe jaar na All Hallow’s Eve, wat we nu als Halloween kennen. De oogst was binnen, de nieuwe zaden gewonnen. De winter was voor hen de start en de voorbereidende fase op het nieuwe groeiseizoen. Een nieuwe dag startte voor hen ook na zonsondergang, dus als het donker wordt. Hoe mooi eigenlijk om het donker, de winter, de stille periode waarin ogenschijnlijk niets gebeurt, niet te zien als het einde maar als een nieuw begin!

Opvolging in het familiebedrijf is als de herfst van de Kelten, het is het begin van iets nieuws en zeker niet het einde!

Esther Reinders
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators