12/10/2021

Column Frans Hendriksen: Duurzaam

Duurzaam

Frans Hendriksen
Sarah Dorweiler
D

uren, langdurig, duurzaam: het nieuwe credo in de hedendaagse maakindustrie. Zonder zo’n duurzaamheidslabel doe je niet meer mee. De circulaire economie vraagt om levensbestendige producten. Daar zitten verdraaid goeie kanten aan, maar er schuilt ook een addertje onder het gras.

Duurzaamheid is een relatief begrip. Immers, niets is voor de eeuwigheid, behalve een verblijf in de hemel. Naar verluidt is het domicilie in de hel ook redelijk consistent. Desondanks wordt duurzaamheid - door de overheid als heilige graal gepredikt - maar al te graag door het bedrijfsleven omarmd. Ze symboliseert namelijk noeste degelijkheid en biedt nieuwe kansen.

Neem een woning. Die wordt tegenwoordig alleen nog opgetrokken van onverwoestbaar materiaal en dichtgeschroefd als sperziebonen in blik. En natuurlijk met het zonnetje in huis en wind op het dak. Verzin maar eens een betere slogan om een nieuwe woonstulp aan de man te brengen. Vrouw mag ook.

Over man en vrouw gesproken. Hoe mooi zou het zijn wanneer de duurzaamheidsmissie ook soelaas zou bieden voor intermenselijke relaties. Wat te denken van het instituut huwelijk. Ooit als hoeksteen van de samenleving onwankelbaar, tegenwoordig steeds vaker over de datum. Veertig procent van de echtverbintenissen rammelt, implodeert, explodeert. Het klimaat thuis kan dan wel aan alle duurzaamheidseisen voldoen, de mensen die er wonen lijden aan chronisch zuurstofgebrek. Gevolg: ‘Nus onder ’n boom.’ Lieden die na een miskleun op herhaling gaan, komen nog vaker bedrogen uit. Zestig procent van de tweedehandshuwelijken gaat naar de gallemiezen. Kennelijk nog nooit van de ezel en de steen gehoord. En dan hebben we nog de categorie notoire volhouders zonder perspectief. Echtparen die de liefde allang door voor- en achterdeur hebben zien vluchten, maar desondanks in a struglle for life proberen de relatie overeind te houden. Waar Pfizer, AstraZeneca en Janssen Covid-19 bestrijden, moet een vaccinatie voor duurzame liefdesrelaties nog worden uitgevonden. Gelukkig is het niet allemaal kommer en kwel. Er zijn nog talloze geliefden die een leven lang zielsgelukkig met elkaar zijn. Diamanten huwelijken bestaan nog, al worden ze zeldzaam.

Ook God kan wel een duurzaamheidsinjectie gebruiken. Ooit door de mensheid als Verlosser op het schild gehesen, nu ten prooi aan deerniswekkend verval. Religies eroderen, supporters blijven weg, priesteropleidingen lopen leeg, godshuizen wacht de sloopkogel.

De moraal van dit verhaal. Werken aan duurzaamheid is een nobel streven zolang we de inhoud niet over het hoofd zien. Een al te overdadig geïsoleerde woonstulp leidt tot verstikking. Datzelfde geldt voor menselijke relaties. Ook al zullen er ongetwijfeld gasten zijn die denken: duurzaam, het zal mijn tijd wel duren.

Frans Hendriksen
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators