7/10/2021

Familiebedrijf Dasko Koel- en Vriestransport

Je kunt alleen succesvol blijven als je meebeweegt

Bertus Dasselaar
P

aard en wagen: het vervoermiddel waarmee Albertus Dasselaar begin vorige eeuw, in 1913, begon met de in- en verkoop en het transport van varkens en levend rundvee. Anno 2021 leidt diens kleinzoon Bertus (59) het rasechte familiebedrijf dat nu Dasko Groep heet. Dasko is een internationaal opererende logistieke dienstverlener, gespecialiseerd in geconditioneerd koel- en vriestransport, met zo’n vijfhonderd werknemers in Nederland, Duitsland en Polen en een kleine tweehonderd transportcombinaties. Hoe je dat bereikt? “Door mee te bewegen met de situatie, afspraken na te komen en langdurige relaties op te bouwen,” Aldus Dasselaar.

De ambitie om te blijven groeien is er zeker, “maar die moet gezond zijn en blijven en gericht op het zoeken naar strategisch slimme afzetgebieden binnen beheersbare kaders,” zegt Dasselaar. De continuïteit lijkt daarbij verzekerd: “Mijn drie kinderen Paulien, Ton en Mart werken al enige tijd in ons bedrijf en zij delen mijn ambities, het geloof in de kernwaarden van ons bedrijf, het enthousiasme en de liefde voor het vak. Daarom heb ik er alle vertrouwen in dat Dasko als familiebedrijf een mooie verdere toekomst heeft.”

Geschiedenis van groei

De bestaansgeschiedenis van meer dan een eeuw is niet niks. Over de hele linie kun je spreken van groei, maar die kwam niet zomaar tot stand. Dasselaar: “Paard en wagen werden eind jaren dertig vervangen door de eerste auto, in de jaren vijftig was de eerste flinke uitbreiding van personeel, in 1970 begon mijn vader Jan met veehandel met het buitenland met een explosieve groei als gevolg; dat was een grote ommezwaai en een sprong vooruit. Hij bereikte dat door een tomeloze energie en inzet, krachtig ondernemerschap en oog voor de juiste mensen en sterke netwerken. Vanaf het moment dat ik eigenaar werd, in de jaren negentig, heb ik het bedrijf voortgezet vanuit alle positieve dingen die mijn vader had neergezet, maar wel op mijn eigen manier. En dat moet ook denk ik, anders blijf je als bedrijf stilstaan.”

Radicale koerswijziging

De omstandigheden dwongen Bertus Dasselaar ook om andere wegen te gaan bewandelen. “Eind jaren negentig kreeg onze branche enorme klappen door de uitbraak van epidemische veeziekten zoals varkenspest. Ik moest toen ingrijpende beslissingen nemen om ons bedrijf voor de ondergang te behoeden. De belangrijkste was het beëindigen van het veetransport en een transformatie in te zetten naar geconditioneerd koel- en vriestransport.” Met succes, gezien de huidige positie en ontwikkeling van Dasko, maar die radicale koerswijziging was bepaald niet eenvoudig. “Er kwam heel veel bij kijken, want in wezen moesten we een gedeeltelijk nieuwe markt aanboren met daarnaast praktische perikelen zoals het ombouwen van het vrachtwagenpark en het omscholen van personeel.”

Overleven, consolideren en verder groeien

“Voorop stond op dat moment dat het gas erop moest, en goed ook. Daarnaast had ik een groot netwerk waar ik volop gebruik van maakte, ik kon vertrouwen op een goede gunfactor voor mijzelf en ons bedrijf. De belangrijkste reden daarvan is het motto dat ook bij mijn opa en vader voorop stond: je moet je afspraken nakomen. Dat heeft altijd een deel van ons succes bepaald en dat verklaart ook dat we altijd langdurige relaties hebben kunnen opbouwen. Klanten en leveranciers kunnen ons vertrouwen en daarom krijgen we ook vertrouwen. Dat is belangrijk in de moeilijke, kapitaalintensieve en sterk concurrerende markt waarin we nu eenmaal zitten. Om die goede en langdurige relaties te kunnen krijgen en behouden is het ook nodig dat we goede mensen in dienst hebben die de kernwaarden van Dasko als familiebedrijf in woord en daad onderstrepen. Ik streef er met mijn team naar om aan al deze voorwaarden te kunnen blijven voldoen. Want alleen dan kun je zo flexibel zijn en zodanig meebewegen dat je moeilijke momenten kunt overleven, consolideren en nog sterker uit de strijd komen om als gezond bedrijf een toekomst met groei en bestaansrecht te kunnen garanderen.”

MVO

Dasko is vandaag de dag een sterke speler op het gebied van koel- en vriestransport van meerdere productsoorten, transport van hangend vlees en winkeldistributie voor grote retailers. Ook biedt Dasko, vanuit een filiaal in Duitsland, mogelijkheden voor warehousing en het bedrijf heeft zelfs een bezorgdienst met een veertigtal busjes voor een landelijke retailer. Dwars door alle diensten heen speelt duurzaamheid een steeds grotere rol. “Maatschappelijk verantwoord ondernemen nemen we zeer serieus. Er zijn regels en wetten voor, maar ook vanuit onszelf werken we er hard aan, onder andere door het innovatief verduurzamen van ons wagenpark. We rijden met LZV-ecocombi’s op LNG en de innovatieve koelmotoren koelen op basis van remenergie en zonnepanelen op het dak. Voor de CO2-reductie die we hiermee bereikten, hebben we al twee keer de Green Star Award ontvangen. Daar mogen we trots op zijn,” besluit Dasselaar.

Al met al kun je, als je het over Dasko hebt, spreken van een grote en sterke regionale werkgever die zijn verantwoordelijkheden serieus neemt en door flexibel, betrouwbaar ondernemerschap een gezonde verdere toekomst tegemoet gaat.

Dasko
Bedrijvenpark Twente 341, 7602 KL, Almelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators