21/12/2022

Een harmonieuze opvolging kun je niet even uitrekenen

Zo Ondernemer Zo Zaak

Esther Reinders
Esther Reinders
Esther Reinders
Almelo | Nederland

Een harmonieuze opvolging kun je niet even uitrekenen

Zo Ondernemer Zo Zaak

T

echnisch bedrijf? Oh, daar communiceren ze vast rechtlijnig’, is mijn enigszins vooringenomen oordeel over bedrijven met een technische inslag. Ik denk dat het komt omdat je vroeger op school óf een talenknobbel had óf een voorkeur had voor exacte vakken. Dat zijn twee groepen, maar dat is vast ouderwets hokjesdenken. Je kunt natuurlijk best een praatgrage techneut zijn.

Als opvolgerscoach voor familiebedrijven kom ik veel technische bedrijven tegen. Dat is vast niet zo gek, want ik groeide op in een familie met een technisch bedrijf. De geur van staal roept bij mij nostalgische herinneringen op en bij technisch jargon heb ik soms een vleug van herkenning. Wie had ooit gedacht dat dit invloed zou hebben op mijn huidige werk? Ik lijk technische bedrijven aan te trekken, want ik heb er ‘iets’ mee. Mijn oordeel over communicatie in technische bedrijven is daarom geen vooroordeel, maar een constatering die is gebaseerd op mijn eigen waarneming. Ik denk namelijk echt dat er anders gecommuniceerd wordt in technische bedrijven, maar ik houd ervan!

Techniek vraagt om een hands-on mentaliteit, om concrete actie, om oplossingsgerichtheid, doeltreffendheid en resultaat. Praten duurt lang en staat een snelle oplossing in de weg, dat is wat techneuten volgens mij denken. Niet te lang dimdammen, maar doorpakken! En terecht…als het tenminste om een technisch probleem gaat. Bedrijfsopvolging van het familiebedrijf gaat echter over meer dan techniek alleen, dat gaat ook over minder concrete zaken zoals verwachtingen en emoties.

Een gesprek over de toekomst met een zakelijke, rationele, analytische en technische directeur vind ik een van de mooiste dingen om te doen. Juist zij worstelen met de vaagheid die gepaard gaat met verandering als het gaat om stoppen en het stokje overdragen aan een volgende generatie. Soms hoor ik ze vooraf zoeken naar het te verwachten eindresultaat: ‘Persoonlijke ontwikkeling is allemaal mooi, maar als ik over twee jaar stop moet de opvolging rond zijn’. Helaas kunnen we een harmonieuze opvolging niet even uitrekenen of aan elkaar lassen, dus dan is het aan mij om een gesprek op gang te krijgen met de betrokkenen over verwachtingen, twijfels, vroeger en nu, broers en zussen, familierelaties, talenten, enzovoort. En eerlijk is eerlijk, de nieuwe en jonge generatie vindt praten merkbaar gemakkelijker. Misschien komt dat omdat er op school veel aandacht is voor reflectie en intervisie. Dat is winst voor het overnameproces en een voordeel voor mij als opvolgerscoach. Dus op naar een generatie met praatgrage techneuten!

Zo Ondernemer Zo Zaak
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Podcast Het Keukentafelgesprek: op zoek naar de mens achter de bestuurder

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
4 min
|
Datum:
23/1/2023

Een app die de afstand tot de arbeidsmarkt verkort

Door:
Bert Kroondijk
|
Fotografie:
Petra Holland
4 min
|
Datum:
23/1/2023

“Het internet wordt weer leuker met low-code!”

Door:
Marion van Sermondt
|
Fotografie:
Petra Holland
3 min
|
Datum:
17/1/2023

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators