7/10/2021

Schimmelkoning Frans van Rooijen innoveert bouwwereld met biobeits

Fungi Force

Frans van Rooijen
H

et is een unieke manier van natuurlijke bescherming van de houten onderdelen van gebouwen en andere houten constructies, zoals schuttingen, tuinhuisjes, schommels, gevelhout en kozijnen. Na het aanbrengen van de laag bio-finish wordt de uit vlas gewonnen lijnzaadolie hier gelijkmatig overheen geschilderd. Dan leeft de schimmel verder op die natuurlijke olie en de olie zorgt er tegelijkertijd voor dat de schimmel eten heeft en niet bij de eerste de beste plensbui wegspoelt. Na ongeveer twee weken is de lijnzaadolie en de schimmelcoating aan de oppervlakte voldoende droog, binnenin het hout blijft de olie vloeibaar. De schimmel  beschermt zichzelf tegen zonlicht en de olie beschermt het hout tegen het indringen van vocht. Zo beheersen organische stoffen en pigmenten van de schimmel jarenlang de nadelige effecten van corrosie, weersinvloeden en andere vormen van aantasting van de houten ondergrond. De biobeits van FungiForce™ blijkt een natuurlijke krachtpatser.

Jaren geleden maakte Frans van Rooijen (1959), als toenmalige Twentse houtproducent en houthandelaar, kennis met de eerdere ontdekking van Dr Michael Sailer. Deze Duitse wetenschapper werkte voor TNO toen dit onderzoeksinstituut zich nog volop bezighield met natuurlijke houtveredeling. In een toenmalige klankbordgroep met concullega’s uit de houtbouw, bleek Frans de enige ondernemer die direct en definitief wat zag in biologische bescherming tegen houtrot. Ook al begreep hij dat lijnzaadolie en schimmel een unieke combinatie zijn, het werd uiteindelijk een lange weg om vanuit zijn groene hart de behoorlijk behoudende bouwsector te inspireren. In de loop van tijd is zijn start-up uitgegroeid tot de scale-up die het nu is. De wetenschapper is al een tijd compagnon van Frans binnen FungyForce™. Momenteel maakt het bloeiende bedrijf zich klaar voor groeiende kansen in verschillende markten, wereldwijd.

Villa in Berchem (België) met houten gevelbekleding.
Villa in Berchem (België) met houten gevelbekleding.

Drijfveer en drang

Innoveren is de drijfveer van Frans, duurzaamheid zijn drang: ‘Vroeger was ik minder of niet bezig met de lange termijn. In de loop der jaren ben ik heel veel groener geworden. Nu koester ik de ambitie dat onze biobeits voor buiten zelfs wereldwijd het verschil zal maken.’ Feitelijk heeft Frans de potentie om een soortgelijke impact te maken zoals de “Vegetarische Slager” dat met vleesvervangers doet. Innovator Jaap Korteweg heeft een duurzame verbinding weten te maken met het mondiale consumentenmerk Unilever. Op zijn beurt heeft Frans van Rooijen als de “BioBeitser” de ambitie om op termijn aansluiting te vinden bij een internationale verfproducent die ook wereldwijd een volhoudbaar verschil wil maken: “Deze onschadelijke schimmel komt lokaal overal ter wereld voor. We kunnen aldaar dus geen fauna-vervuiling veroorzaken. FungiForce™ heeft een grootschalig economisch perspectief. Zeker als door groeiende milieumaatregelen de heffingen op onder meer CO2-uitstoot verder wordt doorgevoerd. De Green Deal 2050 van de EU zal ook helpen dat verschil te maken. Vergeet niet, wereldwijd wordt jaarlijks miljarden liters kunstmatige verf en beits op hout geverfd. Daar zitten wel degelijk behoorlijk schadelijke stoffen in, zowel voor de mens als voor de natuur. De voetafdruk van dergelijke verfsoorten is onvoorstelbaar groot. In FungiForce™ zit niets kunstmatigs of giftigs. Hout behandeld met onze biobeits mag aan het einde van de levensduur zelfs gewoon in de gft-bak! Het levert ons een verwaarloosbare of zelfs positieve voetafdruk op, want uit ons hout groeit uiteindelijk weer nieuw hout. Maar helaas: de kans op de zo gewilde kleur wit is voorlopig niet groot. Dat komt nu eenmaal door het karakter van deze schimmel. Wel werken we momenteel aan groene, bruine en zelfs roodkleurige varianten. Bovendien: hout behandeld met FungiForce™ is behoorlijk brandbestendig. Vuurproeven in geaccrediteerde brandlabs tonen dat concreet aan: hout met biobeits in combinatie met een brandvertrager, scoort de hoge B-klasse en blijft dus niet branden, het verkoolt en dooft uit. Bedenk dat de traditionele manier van brandwerendheid gebruik maakt van fosfor. Dat loogt uiteindelijk uit in de omgeving, in bodem, in de natuur. Bovendien is daardoor de brandwerendheid na een aantal jaren gehalveerd. Bij biobeits neemt de brandwerendheid níet snel af. De schimmel houdt het vocht immers buiten de deur en zichzelf in stand. En daarmee de brandwerendheid veel langer op het gewenste niveau.’

Het patent regeert de tent

Recentelijk vernieuwde en verlengde Frans tezamen met zijn compagnon het patent op de toepassing van de onschadelijke schimmel in biobeits voor buiten: ‘Innoveren is kostbaar maar uiterst noodzakelijk. Voor patenteren geldt het omgekeerd: het is noodzakelijk maar uiterst kostbaar. Inderdaad gunt een patent ons bedrijf extra tijd door de bescherming van onze gezamenlijke uitvinding. Maar je moet als onderneming ook wel de tijd hebben om vervolgens de juiste marktbewerking in de waardeketen tot stand te brengen. Die balans blijft een dagelijkse uitdaging, die ik vanuit mijn enthousiasme en betrokkenheid blijf aangaan! Immers, onze oplossingen zíjn al “puur natuur”.’ Zo groeit Frans uit van “onder-nemer” tot “boven-gever”.

Lees het volledige volhoudbare verhaal van Frans van Rooijen op het platform:

www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal

Fungi Force
Brinkpoortstraat 28, 7411HS, Deventer
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators