13/2/2024

Frisse blik: de kracht van een nieuw perspectief

Frisse Blik Marketingadvies

Isla Sint-Bouwman

Frisse blik: de kracht van een nieuw perspectief

Frisse Blik Marketingadvies

‘S

oms heb je gewoon een frisse blik nodig’. Dat blijkt uit de reacties die ik van ondernemers ontvang als ze me bellen met een vraagstuk op het gebied van marketing of positionering. Zelf zit je als ondernemer al snel in je eigen spoor en blijkt het vaak lastig de ‘kaders’ van het bedrijf los te laten.

Een frisse blik betekent dat je iets vanuit een ander perspectief kunt zien. Even een stap terugzetten en het grotere geheel bekijken. Het verwijst naar het vermogen om een nieuw perspectief te werpen op een situatie, probleem of uitdaging. Het leidt al snel tot creativiteit, innovatie en onverwachte oplossingen.

Met alleen een frisse blik ben je er niet. De uitdaging is de vraag waar je begint. Elke vraag heeft tenslotte haar eigen aanleiding en vraagt veelal een andere aanpak. Een one-size-fits-all methode is dan ook niet de gangbare route wat mij betreft.

Ik geef je graag vijf invalshoeken mee waar vanuit je een ondernemersvraagstuk kunt aanvliegen, specifiek gericht op positionering of marketing. Van daaruit kun jij jouw vraagstuk nog scherper in kaart brengen.


1. Vanuit de klant:

Wie is de klant en wat heeft hij of zij nodig? Waar liggen de behoeftes?

2. Vanuit de veranderende markt:

Welke ontwikkelingen zien we in de markt? Wat betekent dit voor onze dienstverlening?

3. Vanuit de intentie:

Wat is je bestaansrecht? Vanuit welke vraag is het bedrijf gestart?:

4. Vanuit de visie:

Wat willen we met het bedrijf bereiken? Welke doelen streven we na?

5. Vanuit de positie:

Welke positie nemen we in? Waar staan we ten opzichte van de anderen?

“Het mooie van afstand nemen is dat het je dichterbij inzicht brengt”

Zodra je jouw vraagstuk vanuit een van deze vijf invalshoeken bekijkt, valt waarschijnlijk het volgende op: de elementen zijn onlosmakelijk met elkaar verbonden en zullen ook meegenomen moeten worden in de analyse. De tweede stap is dan ook het toetsen van de uitkomsten met de andere bedrijfsonderdelen.

De sleutel tot succes zit hem in het grotere geheel zien. Welke ingang je ook kiest, vergeet niet om vandaaruit door te redeneren wat dit betekent voor de andere onderdelen van jouw bedrijf. Toetsen, testen en resoneren zijn dan ook cruciaal om te komen tot een coherent advies op het vraagstuk.

Frisse Blik marketingadvies
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators