12/10/2021

Heracles Almelo wil als BVO vooroplopen, ook wat betreft duurzaamheid

Heracles Almelo

Rob Toussaint en Tom Uitzetter
B

ij Betaald Voetbal Organisaties gaat het bij de meeste clubs in hoofdzaak om de kernwaarden sportiviteit, vermaak en commercie. “Voor Heracles Almelo geldt daarnaast al heel wat jaren een vierdewaarde, de inzet voor mens en maatschappij.” Aldus Rob Toussaint, die ruim 13 jaar aan Heracles Almelo is verbonden, van 2007 tot 2009 als commercieel manager, van 2010 tot 2018 als commercieel directeur en inmiddels zo’n drie-en-een-half jaar als algemeen directeur.

Tom Uitzetter, in 2017 begonnen als accountmanager en vanaf eind 2019 actief als commercieel manager, vult aan: “Wij willen het echt anders doen dan andere clubs. Op elk gebied, dus ook duurzaamheid, willen we op een inventieve maar koersvaste manier vooroplopen. Dat geldt ook voor het algemene beleid van de club, voor de scouting, eSports, de financiële huishouding, relaties met sponsors, stadionbeleid, interactie met allerlei maatschappelijke partijen en zeker ook duurzaamheid.”

Rob Toussaint en Tom Uitzetter

Innovatie­initiatief

Een mooi voorbeeld van de vooruitstrevendheid van Heracles Almelo is het innovatie-initiatief, dat in 2018, na jaren van voorbereiding, echt van start ging. Toussaint: “Het innovatie-initiatief is een unieke samenwerking tussen Heracles Almelo, gemeenten, het bedrijfsleven in de regio en een aantal Twentse onderwijsinstellingen zoals ROC van Twente, Saxion en de UT. Al die partijen hebben een gezamenlijke doelstelling, namelijk het behouden, aantrekken en verder ontwikkelen van (technisch) talent in de regio. De drie O’s, onderwijs, overheid en ondernemers, hebben elkaar hiervoor nodig om te inspireren, te innoveren en uitdagingen aan te gaan. Heracles brengt die partijen op Erve Asito bij elkaar. Daarvoor hebben we ook een speciale innovatiebox ingericht, het centrale podium waar de verbindingen tot stand worden gebracht. Daartoe organiseren we ook regelmatig events, waar De Toekomst van Vakmanschap in Twente in december 2019 een mooi voorbeeld van was. Meer dan honderdvijftig medewerkers van Twentse techniekbedrijven en kennisinstellingen werkten samen aan nieuwe innovatieve ideeën en het delen van kennis. En zo staan ook voor dit seizoen weer mooie evenementen op onze agenda.”

Voorop lopen met duurzaamheid

In het innovatie-initiatief zijn ook nieuwe en doeltreffende plannen opgenomen die aansluiten op het steeds verder verduurzamen van het stadion en de directe omgeving. Uitzetter: “Een heel belangrijk onderdeel daarvan is dat we, in samenwerking met subsponsor Sportverlichting.com, de bestaande stadionverlichting vervangen hebben door toekomstbestendige, duurzame LED-verlichting. Nu die installatie gereed is, gaat het energieverbruik van de verlichting op Erve Asito met de helft omlaag.” Toussaint: “De verduurzaming van het stadion gaat veel verder terug. Wij hebben immers in 2003 als eerste BVO in Nederland kunstgras laten aanleggen, dat veel duurzamer is dan natuurgras in een stadion. Je hebt er immers geen windturbines en lampen voor nodig. Bovendien is het goedkoper, wat substantiële waarde toevoegt aan onze financiële duurzaamheid. Verder betekende de keuze voor vernieuwing van het stadion een duurzaam alternatief voor complete nieuwbouw. Ook is er zo veel mogelijk rekening gehouden met duurzaamheidsaspecten zoals materiaalgebruik. Denk ook aan het weglaten van de gaskachels, waarvoor in de plaats Sit and Heat-stoelen zijn gekomen, althans op de hoofdtribune. Dat betekent een CO2-reductie van liefst tachtig procent. Tevens gaan we verder met de elektrificering van ons wagenpark en er worden meer laadpalen aangelegd.” Om nog meer mogelijkheden in kaart te brengen is vorig jaar een duurzaamheidsonderzoek uitgevoerd door studenten van Saxion. Daarbij werden onder meer oplossingen bedacht om het afval in en rondom het stadion te reduceren. Die oplossingen zijn bijvoorbeeld het beter scheiden van afvalstromen en het verminderen van het aantal plastic bekers.

The Fitgame

Vitaliteit is een ander thema dat nauw verbonden is met duurzaamheid, met het menselijke aspect daarvan. Om daaraan meer invulling te geven is het innovatieve vitaliteitsprogramma The Fitgame onlangs gelanceerd, waarvoor Heracles Almelo met MST en ROC van Twente (Sport & Bewegen) een samenwerking is aangegaan. Uitzetter: “Het programma draagt daarmee bij aan gezonde werknemers die duurzamer inzetbaar zijn voor hun organisaties. In The Fitgame staan de thema’s werkplezier, in balans zijn en blijven, leefstijl en persoonlijk leiderschap centraal. Erve Asito biedt een inspirerende topsportomgeving voor de deelnemers met wie inhoudsdeskundigen, gastsprekers en performance-coaches aan de slag gaan. Met The Fitgame willen we bereiken dat bij de deelnemers bewustwording wordt gecreëerd om te groeien in hun eigen positieve gezondheid.” The Fitgame is een van de mooie maatschappelijke initiatieven van Heracles Almelo. Toussaint wil er graag nog een benoemen: “Vanaf het begin van de oprichting van Kans voor een Kind, zo’n twintig jaar geleden, is Heracles Almelo bij deze stichting betrokken. Kans voor een Kind vervult wensen van kinderen in Twente die door medische of andere redenen een steuntje in de rug heel goed kunnen gebruiken. Wij zijn Founder vanaf het eerste uur, werken mee aan wensvervullingen, helpen mee met evenementen en de selectie draagt zelfs het logo van Kans voor een Kind op de schouder van het wedstrijdshirt. Ook deze vorm maatschappelijke betrokkenheid vinden we als club ontzettend belangrijk. Heracles Almelo is nou eenmaal meer dan voetbal, veel meer. Het is een way of life”

Heracles Almelo
Van Riemsdijkplein 1, 7606 JA, Almelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators