22/8/2022

Hoe maak je een hybride (thuis)werkplan?

Personele Zaken

Sandra Engelbertink

Hoe maak je een hybride (thuis)werkplan?

Personele Zaken

T

oen wij bij Personele Zaken een vacature open hadden gezet merkten we het meteen: werkzoekenden in Nederland zijn allemaal op zoek naar werk waarbij ze veel eigen regelruimte hebben. Niet alleen bij ons, ook bij onze klanten waarvoor we ons ontfermen over hun arbeidsmarktcommunicatie. Het is een algemene trend, in Nederland, maar ook daarbuiten: zelf je werkdagen en -tijden in kunnen delen en kunnen afwisselen tussen werken op kantoor en thuis zorgen voor werkplezier! Corona gaf weliswaar een flinke boost aan deze trend, maar het hybride werken is al lang niet meer nieuw. Wil je als organisatie aantrekkelijk blijven op de arbeidsmarkt en wil je gelukkige medewerkers, minder verzuim en meer productiviteit? Zorg dan dat je mogelijkheden voor hybride werken hebt en dat je duidelijk communiceert wat de kaders zijn!

Hybride werken en corona

Het is alweer ruim twee jaar geleden dat een groot deel van de kantoorwerkers plotseling verplicht thuis kwam te werken. En wat was dat schakelen! Werken vanaf de keukentafel of vanaf de bank, camera’s die nog uitstaan, geluid dat het niet doet. Met een kat die over het toetsenbord loopt, een partner die iets laat vallen op de achtergrond, kinderen die om aandacht schreeuwen en voor sommigen onder ons juist té stil en eenzaam.

Maar wat hebben we in de tussentijd veel geleerd! En hoewel we weer steeds meer samen mogen komen, zijn we stiekem gaan houden van dat thuiswerken. Want ondanks wat opstartproblemen, zorgde het uiteindelijk ook voor meer mogelijkheden om de werk/privé-balans te bewaken en dat bracht meer werkplezier met zich mee. Geen uren reistijd meer, geen collega’s die te laat zijn voor een afspraak (soms mis ik het Twents kwartiertje!), efficiëntere vergaderingen en wat meer rust om je heen als je lange rapporten uit moet werken.

Zorg voor een maatwerk hybride (thuis)werkplan

Geen wonder dus dat het hybride werken zo populair is geworden. Maar wees eerlijk: ook voor corona was het al een uitkomst. Toen ik nog in Utrecht werkte, was ik er maar al te blij mee dat ik zelf kon inplannen wanneer ik die kant op reisde en wanneer ik juist in Oldenzaal bleef. En zoals het al lang bestond vóór corona, zal het ook nog lang ná corona blijven bestaan. In een hybride (thuis)werkplan zorg je ervoor dat het hybride werken geborgd kan worden en dat het tegelijkertijd flexibel mee kan bewegen met de veranderende omgeving. Want als we íets geleerd hebben van corona, is het wel dat situaties van de ene op de andere dag volledig om kunnen slaan en dat we daar flexibel mee om moeten kunnen gaan.

Waar voor sommige medewerkers geldt dat hoe meer eigen regelruimte ze hebben, hoe beter, zijn andere medewerkers meer gebaat bij scherpe regels. En niet elk type werk leent zich ervoor om op afstand uitgevoerd te worden. Per branche, per bedrijf, per afdeling en zelfs per medewerker kunnen de wensen voor hybride werken verschillen. Het is daarom van belang dat je als organisatie weet welke behoeftes er spelen en dat je het hybride (thuis)werkplan op maat opstelt. Hierin houd je rekening met de cultuur, een bepaalde mate van formaliteit, omgangsvormen die je gewend bent, soort werk, locaties, etc.

Wat is hybride werken?

Hybride is pas echt hybride, als je elementen van zowel online als fysieke activiteiten met elkaar kunt combineren. Bijvoorbeeld wanneer de vrijdagmiddagborrel de ene keer online gehouden wordt, en de andere keer weer als vanouds bij elkaar. Je verzamelt de positieve kanten van beide manieren van werken en combineert deze met elkaar. Hybride werken is het meest voor de hand liggend voor kantoorbanen. Daarbij wenst de ene werkgever dat werknemers minimaal 20% van hun werktijd op kantoor zijn, een ander geeft aan dat medewerkers 1 dag per week mogen thuiswerken. Dit laatste is overigens voor de meeste kantoorwerkers niet meer voldoende! Toch zijn er ook buiten kantooromgevingen voldoende mogelijkheden voor thuiswerken, ook voor onderwijs en zorg bijvoorbeeld. Er zijn vaak bepaalde werkzaamheden die niet per se op locatie hoeven worden uitgevoerd.

Er zijn ongetwijfeld een aantal werkzaamheden waarvan het echt beter werkt als een medewerker op locatie is. Denk aan de opstart van een project, het inwerken of een training. Bovendien brengt kantoorwerk ook weer voordelen met zich mee, zoals dat het bevorderlijk is voor ontwikkeling. Sommige werkzaamheden lenen zich juist weer beter voor thuiswerk, zoals het uitwerken van een rapport of het doen van research. Zo doe ik zelf bepaalde meetings bewust online, omdat je dan sneller ter zake kunt komen. Er passen zo meer overleggen op een dag en je kunt effectiever werken. Er zijn zo ontzettend veel, ook leuke, dingen die je uitstekend online kunt doen!

Stappenplan voor het maken van een hybride (thuis)werkplan

Ze zeggen weleens dat Personele Zaken bekendstaat om de vele stappenplannen die we maken. Die blijft hier dan ook niet uit! Wil je een maatwerk hybride (thuis)werkplan voor jouw organisatie? Volg dan de stappen uit het stappenplan. Deze kun je (gratis) downloaden via onze website.

Personele Zaken
Marconistraat 32, 7575 AR, Oldenzaal
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Energieopwekking in eigen beheer, hoe doe je dat?

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Redactie
2 min
|
Datum:
19/4/2024

News Outside Voetbaldag bij KOSC in de meivakantie

Door:
Redactie
|
Fotografie:
Redactie
2 min
|
Datum:
10/4/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators