ick Velten (34) is een geboren ondernemer. Al op jonge leeftijd bouwde hij websites, verkocht hij zijn eerste diensten en startte hij zijn eigen bedrijf. Inmiddels heeft hij twee succesvolle ondernemingen verkocht en helpt hij anderen groeien. Vanuit Amsterdam en Barcelona werkt hij als investeerder en adviseur. Zijn ondernemersreis begon in Twente, maar zijn werkterrein reikt inmiddels tot over de landsgrenzen. Wat drijft hem, wat waren bepalende momenten en welke lessen wil hij delen met andere ondernemers?
Nick groeide op in het Twentse Enter, maar woont nu afwisselend in Amsterdam en Barcelona. “Op mijn elfde maakte ik al websites, voor online games, voetbalnieuws en voor ondernemers om de hoek”, vertelt hij. Zijn ondernemerspad kreeg pas écht vorm met Velten Media, dat hij in 2010 oprichtte. “Ik studeerde commerciële economie, maar merkte dat ik daar geen energie van kreeg. Ondernemen vond ik wél leuk. Dus koos ik voor focus: honderd procent op mijn bedrijf.”
Pionieren zonder voorbeeld
De eerste jaren als ondernemer waren uitdagend. “De industrie waarin ik zat was nieuw. Er waren geen voorbeelden, geen blauwdrukken. Ik moest alles zelf uitvinden.” Toch zag hij dat als kans. “Ik kon het helemaal op mijn eigen manier doen.” Zijn vader, ook ondernemer, was een inspiratiebron én soms een voorbeeld van hoe hij het níet wilde doen. “Elke dag heb je uitdagingen. Die moet je tackelen. Dat is ondernemen.” Door te pionieren ontwikkelde hij een aanpak die hem onderscheidde van anderen.
Leiderschap en lef
Wat maakt iemand volgens Nick een échte ondernemer? “Je moet kansen zien, risico’s durven nemen en een kick krijgen van iets bouwen”, legt hij uit. “Maar ook leiderschap tonen en opstaan als anderen blijven zitten.” Voor Nick draait ondernemen om méér dan winst. “Groei is mijn voornaamste drijfveer. Dat kan van alles zijn: persoonlijke groei, teamgroei of grotere klanten. Als je weet waar je naartoe wilt en het lukt, dan geeft dat een enorme kick. Dat gevoel is de kern van mijn succes.”
De kracht van focus
Een belangrijk omslagpunt was het aanbrengen van focus bij Velten Media. “We deden van alles, ook drukwerk. Uiteindelijk besloten we ons volledig te richten op online. Twee derde van wat we deden stootten we af. Dat was een groeiversneller.” In 2019 volgde een re-branding: Velten Media werd Stimmt. “We gingen van een jong bureautje met een lelijk logo naar een stoere agency met een sterke huisstijl. Dat sloeg meteen aan. We werden beter gevonden en konden hogere prijzen vragen. We worden nu zelfs als voorbeeld genoemd van een geslaagde re-branding, daar ben ik best trots op.”
Exit en emotie
Nick verkocht zowel internetbedrijf Stimmt als fanplatform Fangage, zijn tweede bedrijf. “Bij Fangage kwam een Amerikaanse koper in beeld. Dat leek de perfecte match.” De verkoop van Stimmt was emotioneler. “Het voelde toch een beetje als een kindje dat je wegdoet. Maar het bedrijf draaide al zonder mij. Ik kon het met een gerust hart loslaten.” Toch bleef hij nog anderhalf jaar betrokken. “Toen ik echt weg was, moest ik aanbellen als ik langskwam”, lacht Nick. “Terwijl ik die bel nota bene zelf had opgehangen. Het was een zakelijke mijlpaal, maar ook een afscheid.”
“We worden nu zelfs als voorbeeld genoemd van een geslaagde re-branding, daar ben ik best trots op”
Investeren met impact
Tegenwoordig is Nick actief als adviseur en investeerder. “Ik zoek naar ondernemers met wie ik een klik heb, waar ik vertrouwen in heb en waar ik denk veel impact te kunnen maken.” Hij kijkt vooral naar groeipotentie. “Ik hou ervan als een ondernemer snel tien keer zo groot wil worden.” Zijn nieuwste investering is in Buvanha, een bedrijf dat duurzame reishanddoeken maakt en verkoopt in meer dan vijftien landen. “Ze vroegen me als adviseur. Nu investeer ik er zelf ook in. Van een afstandje kijken hoe iets groeit vind ik minder interessant. Ik wil er middenin zitten.”
Skin in the game
Wat hij nu doet, vindt hij leuker dan opnieuw een bedrijf vanaf nul opbouwen. “Dat kost enorm veel toewijding. Ik weet niet of ik dat nu nog kan opbrengen”, legt hij uit “Maar ik wil wél onderdeel zijn van een groeiproces. Zelf bloed, zweet en tranen erin stoppen. Skin in the game noemen de Amerikanen dat. Je moet je eigen hachje durven riskeren. Anders is het voor mij niet interessant. Die mentaliteit maakt me selectief in de projecten waarvoor ik kies.”
Leren van anderen
Nick heeft veel geleerd door te kijken naar andere ondernemers. “Gewoon koffie drinken met mensen die me inspireren. Blijf nieuwsgierig. Luister goed. Je moet het uiteindelijk zelf doen, maar je leert veel van anderen. En van op je bek gaan.” Zijn advies aan andere ondernemers is helder: blijf leren, blijf kritisch en wees niet bang om fouten te maken. “Ondernemen is hard werken. Je moet tegen wakker liggen kunnen. Zo rooskleurig als het lijkt, is het niet altijd. Maar als je je doel bereikt, dan is dat het allermooiste dat er is.”