10/6/2025

“Je moet een kick krijgen van groei”

Het moment

Nick Velten
Arjen  Maat
Arjen Maat
Vroomshoop | Nederland

“Je moet een kick krijgen van groei”

Het moment

N

ick Velten (34) is een geboren ondernemer. Al op jonge leeftijd bouwde hij websites, verkocht hij zijn eerste diensten en startte hij zijn eigen bedrijf. Inmiddels heeft hij twee succesvolle ondernemingen verkocht en helpt hij anderen groeien. Vanuit Amsterdam en Barcelona werkt hij als investeerder en adviseur. Zijn ondernemersreis begon in Twente, maar zijn werkterrein reikt inmiddels tot over de landsgrenzen. Wat drijft hem, wat waren bepalende momenten en welke lessen wil hij delen met andere ondernemers?

Nick groeide op in het Twentse Enter, maar woont nu afwisselend in Amsterdam en Barcelona. “Op mijn elfde maakte ik al websites, voor online games, voetbalnieuws en voor ondernemers om de hoek”, vertelt hij. Zijn ondernemerspad kreeg pas écht vorm met Velten Media, dat hij in 2010 oprichtte. “Ik studeerde commerciële economie, maar merkte dat ik daar geen energie van kreeg. Ondernemen vond ik wél leuk. Dus koos ik voor focus: honderd procent op mijn bedrijf.”

Pionieren zonder voorbeeld

De eerste jaren als ondernemer waren uitdagend. “De industrie waarin ik zat was nieuw. Er waren geen voorbeelden, geen blauwdrukken. Ik moest alles zelf uitvinden.” Toch zag hij dat als kans. “Ik kon het helemaal op mijn eigen manier doen.” Zijn vader, ook ondernemer, was een inspiratiebron én soms een voorbeeld van hoe hij het níet wilde doen. “Elke dag heb je uitdagingen. Die moet je tackelen. Dat is ondernemen.” Door te pionieren ontwikkelde hij een aanpak die hem onderscheidde van anderen.

Leiderschap en lef

Wat maakt iemand volgens Nick een échte ondernemer? “Je moet kansen zien, risico’s durven nemen en een kick krijgen van iets bouwen”, legt hij uit. “Maar ook leiderschap tonen en opstaan als anderen blijven zitten.” Voor Nick draait ondernemen om méér dan winst. “Groei is mijn voornaamste drijfveer. Dat kan van alles zijn: persoonlijke groei, teamgroei of grotere klanten. Als je weet waar je naartoe wilt en het lukt, dan geeft dat een enorme kick. Dat gevoel is de kern van mijn succes.”

De kracht van focus

Een belangrijk omslagpunt was het aanbrengen van focus bij Velten Media. “We deden van alles, ook drukwerk. Uiteindelijk besloten we ons volledig te richten op online. Twee derde van wat we deden stootten we af. Dat was een groeiversneller.” In 2019 volgde een re-branding: Velten Media werd Stimmt. “We gingen van een jong bureautje met een lelijk logo naar een stoere agency met een sterke huisstijl. Dat sloeg meteen aan. We werden beter gevonden en konden hogere prijzen vragen. We worden nu zelfs als voorbeeld genoemd van een geslaagde re-branding, daar ben ik best trots op.”

Exit en emotie

Nick verkocht zowel internetbedrijf Stimmt als fanplatform Fangage, zijn tweede bedrijf. “Bij Fangage kwam een Amerikaanse koper in beeld. Dat leek de perfecte match.” De verkoop van Stimmt was emotioneler. “Het voelde toch een beetje als een kindje dat je wegdoet. Maar het bedrijf draaide al zonder mij. Ik kon het met een gerust hart loslaten.” Toch bleef hij nog anderhalf jaar betrokken. “Toen ik echt weg was, moest ik aanbellen als ik langskwam”, lacht Nick. “Terwijl ik die bel nota bene zelf had opgehangen. Het was een zakelijke mijlpaal, maar ook een afscheid.”

“We worden nu zelfs als voorbeeld genoemd van een geslaagde re-branding, daar ben ik best trots op”

Investeren met impact

Tegenwoordig is Nick actief als adviseur en investeerder. “Ik zoek naar ondernemers met wie ik een klik heb, waar ik vertrouwen in heb en waar ik denk veel impact te kunnen maken.” Hij kijkt vooral naar groeipotentie. “Ik hou ervan als een ondernemer snel tien keer zo groot wil worden.” Zijn nieuwste investering is in Buvanha, een bedrijf dat duurzame reishanddoeken maakt en verkoopt in meer dan vijftien landen. “Ze vroegen me als adviseur. Nu investeer ik er zelf ook in. Van een afstandje kijken hoe iets groeit vind ik minder interessant. Ik wil er middenin zitten.”

Skin in the game

Wat hij nu doet, vindt hij leuker dan opnieuw een bedrijf vanaf nul opbouwen. “Dat kost enorm veel toewijding. Ik weet niet of ik dat nu nog kan opbrengen”, legt hij uit “Maar ik wil wél onderdeel zijn van een groeiproces. Zelf bloed, zweet en tranen erin stoppen. Skin in the game noemen de Amerikanen dat. Je moet je eigen hachje durven riskeren. Anders is het voor mij niet interessant. Die mentaliteit maakt me selectief in de projecten waarvoor ik kies.”

Leren van anderen

Nick heeft veel geleerd door te kijken naar andere ondernemers. “Gewoon koffie drinken met mensen die me inspireren. Blijf nieuwsgierig. Luister goed. Je moet het uiteindelijk zelf doen, maar je leert veel van anderen. En van op je bek gaan.” Zijn advies aan andere ondernemers is helder: blijf leren, blijf kritisch en wees niet bang om fouten te maken. “Ondernemen is hard werken. Je moet tegen wakker liggen kunnen. Zo rooskleurig als het lijkt, is het niet altijd. Maar als je je doel bereikt, dan is dat het allermooiste dat er is.”

Hello World Investments / Nickvelten.nl
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Hoe je je als merk onderscheidt in het AI-tijdperk

Door:
Joachim Westera
|
Fotografie:
Joachim Westera
2 min
|
Datum:
10/6/2025

Start van een nieuwe netwerkclub voor verbinding en ontwikkeling

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Joachim Westera
3 min
|
Datum:
10/6/2025

Niet anders, maar wél bijzonder!

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
3
|
Datum:
10/6/2025

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators