7/10/2021

Vegan alternatief: 'Pure Latte levert vrijheid voor mens en dier!'

Natulatte™

Astrid van Santen
K

offie is een natuurproduct. In de zwoele schaduw van omringende bomen laten de koffiestruiken de rode bessen rijpen dankzij een natuurlijke voeding uit de aardse humuslaag. Een koffiestruik heeft drie tot vier jaar nodig voordat deze begint te bloeien. Dan verschijnt wonderschone witte bloesem. Na de bloei komen er steeds bollere bessen aan de struik, met ieder twee koffiebonen. Koffiebonen bevatten ruim duizend verschillende stoffen, waarvan cafeïne de bekendste is. Naast koolhydraten, eiwitten, vetten en mineralen – zoals calcium en magnesium – bevatten de zaden van de koffiestruik circa tachtig verschillende zuren, waaronder citroenzuur en appelzuur. De vruchtbare voedingsbodem bepaalt voor de helft het aromapotentieel van deze dagelijkse drank. Arabica, Robusta, een wisselende bonenblend, steeds is de geur anders: bloemig, fruitig, nootachtig, houtachtig of juist kruidig. Door de koffiebonen op speciale manieren te branden wordt de potentiële smaakexplosie compleet gemaakt. Dan met zorg de koffie zetten, inschenken en desgewenst latte toevoegen.

Zo scoort koffiepoeder-pionier Astrid van Santen met vegan alternatief
Zo scoort koffiepoeder-pionier Astrid van Santen met vegan alternatief

Plantaardige latte is net als koffie een natuurproduct. De haver waarvan de pure latte wordt gemaakt, is óók afhankelijk van een profijtelijk bodem. De haverteelt vindt voornamelijk plaats op zandgronden of op een kleiachtige dalbodem. Deze eenjarige grasplant bloeit in de zomermaand juni. De graankorrels zijn in augustus rijp en worden dan geoogst. Haver heeft een hoog gehalte aan proteïnen, is rijk aan essentiële aminozuren, kent een hoog gehalte aan onverzadigde vetzuren, en levert bètaglucanen voor cholesterolverlagende werking. Inmiddels is deze natuurlijke latte in tal van smaken én kleuren te krijgen, zoals Green matcha. Die zuivelvrije instant lattes van Natulatte™ worden gemaakt van duurzame ingrediënten uit biologische havervelden. Voor een vrolijke smaakexplosie zijn de verschillende samenstellingen van de vegan toppings, creamers en lattes afgewerkt met verantwoorde specerijen of kruiden en andere natuurlijke ingrediënten.

In elk bedrijf of organisatie wordt in ruime mate koffie gedronken, vaak van wisselende kwaliteit. Datzelfde geldt voor de koffiecreamer, die meestal op basis van koemelk is geproduceerd. De food start-up Natulatte™ van de jonge ondernemer Astrid van Santen uit het Twentse Hengelo wil daarin verandering brengen. De koffiecorner moet anders: hipper, gezelliger, leuker en beter. En bovendien: duurzamer, bewuster en volhoudbaar. De uitstraling en beleving van deze dagelijkse drank moeten energie geven. Het dient allemaal een weerspiegeling te zijn van een vrolijke, creatieve werksfeer. En zeker geen dooie, duffe, donkere hoek waar een bakkie pleur staat met wat verzuurde of houdbare melk. Integendeel, Natulatte™ brengt de natuur naar binnen en zorgt tegelijkertijd voor de natuur buiten.  

Plantaardige melkvervanger

Natulatte™ is een natuurlijke koffiecreamer, een melkvervanger die gebruikt wordt in koffie, thee, chocolademelk of in andere warme dranken. De duurzame oplossing van Astrid bestaat uit een zuivere poedermix, om zèlf met een beetje heet water “instant lattes” te maken, puur plantaardig en geheel lactosevrij én glutenvrij. Een koffiecreamer is geen melkpoeder, want de melkvervanger is een vloeistof die lijkt op melk, maar niet is ontstaan door de uitscheiding van de melkklieren van zoogdieren, zoals een koe. Toch geeft de creamer – door de plantaardige vetten uit haver en door de natuurlijke lactose-vervanger – een “melkachtige” smaak aan koffie. Het heeft een lage CO2-voetafdruk. De haver – op basis waarvan de plantaardige creamer wordt gemaakt – bevat energetisch maar 63 procent koolhydraten, 12 procent eiwit en slechts 5 procent vet. Daarnaast bevat haver saponinen, kiezelzuur, kobalt, magnesium, ijzer, vitaminen K, E, B1, B2, B6 en caroteen. Gezonde bestanddelen van gezonde voeding. Haver is volledig vrij van gluten en peptiden, waarvan bekend is dat die een reactie kunnen veroorzaken bij mensen met coeliakie.

“De trends laten zien dat de consument vraagt om plantaardige voeding. De markt is klaar voor meer plantaardige keuzes!”

Relaties managen    

Ook al staat de onderneming van Astrid nog in de beginfase, zij pakt op, pakt aan én pakt door. Haar marketing en verkoop weet ze vorm en inhoud te geven door met de nodige goodwill veel zichtbaarheid te realiseren. Het marktpotentieel is volgens Astrid aanzienlijk. Haar grootste uitdaging blijft echter het managen van relaties: “Hoe kan ik het beste de verwachtingen afstemmen? Welke afspraken kan ik wel of niet maken? Wat kan ik sowieso wel of niet delen? Hoe kan ik me bewijzen?”. Vragen waarop elke jonge start-up-ondernemer een antwoord zoekt. Daarbij komt dat Astrid zich nu beweegt in een zakelijke omgeving die zich als “mannenwereld” laat kenschetsen. Astrid: ‘In alle openheid: soms vind ik het knap lastig als vrouw. Dan voel ik me als Calimero. Soms is het ook heel spannend, bijvoorbeeld omdat ik dan specifieke kennis mis, zoals juridische kundigheid. Want ik wil niet graag op de koffie komen! Gelukkig weet ik dan wel de juist experts te vinden. Mijn jarenlange ervaring als businessdevelopment manager in verschillende banen geeft me enorme steun in de rug, maar mijn competentiepallet van een ondernemer moet veel breder zijn. Elke dag leer ik weer bij. Dat geeft me enorm veel energie. Gezond verstand en mijn onderbuikgevoel helpen me al snel verder. Of, zoals Steve Jobs het ooit zei: “Stay hungry, stay foolish”. Dagelijks geef ik me over, het voelt als in een “flow”. Ik moet het doen met mezelf, ik heb geen keus. Dit móet ik doen: ik wil de wereld helpen bewust worden van de kansen die we als mensheid hebben om heel snel grote problemen definitief op te lossen, bijvoorbeeld door geen dierlijke producten meer te eten of te drinken. Het is niet moeilijk. Juist door obstakels niet als obstakel te zien, kan je verder, want dan wordt het ook geen obstakel.’ Momenteel gaat Astrid bij tal van bedrijven en potentiële zakelijke klanten langs. Het is duidelijk dat de markt zit te wachten op plantaardige producten. Grote supermarktketens als Jumbo tonen gerichte belangstelling. Astrid’s exportambities worden gesteund met grote kennis en kleine subsidie van het Twentse World Trade Centre in Hengelo. Zo onderneemt Astrid van alles voor haar “bakkies zonder beessies”.

Lees het volledige volhoudbare verhaal van Astrid van Santen op het platform:

www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal

Natulatte™
Demmersweg 3, 7556BN, Hengelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators