12/10/2021

Aanjager van lokale verbinding en initiatieven

Het concept Ondernemersmagazine

Jouke Zomer
J

ouke Zomer, initiatiefnemer van Ondernemersmagazine Twenterand, is bescheiden: “Een interview met en over mezelf in mijn eigen magazine vind ik een beetje zo zo om eerlijk te zijn. Maar na bijna vijf jaar dit magazine gemaakt te hebben, is het wel een keer tijd om de balans op te maken. Niet om de gevierde uitgever uit te hangen, maar om te zien waar het concept van dit magazine nu staat. Inderdaad, dat klinkt een beetje bescheiden, maar daar is niks mis mee. Dat is ook wel mijn Twentse aard waar ik misschien wel iets vaker overheen moet stappen. Maar ik ben niet de enige, want dat typisch Twentse kom ik vaak tegen bij ondernemers wanneer wij ze benaderen om deel te nemen aan het magazine.”

“Ik hoor dan wel eens ‘ze kent mie wa in Twenterand’, vervolgt Zomer. “Dan leg ik uit waar we voor staan. Al kennen de mensen je als Twenterandse ondernemer vaak wel bij naam, wat er zich daadwerkelijk afspeelt achter de voordeur van je bedrijf weten er niet veel. Alleen al daarom is het belangrijk herhaaldelijk te vertellen waar je mee bezig bent en waar je voor staat.”

Plezierige en effectieve marketing

“Het is een plezierige en effectieve manier van marketing wanneer je eens vertelt waar je goed in bent en wat je eigenlijk allemaal doet. Inwoners van de gemeente - andere ondernemers, maar ook particulieren - zijn over het algemeen best nieuwsgierig en willen graag weten welke mooie opdrachten er uitgevoerd worden en welke inspirerende initiatieven er binnen de gemeente worden gerealiseerd. Daar zijn ze trots op en ze vertellen die verhalen graag door. Ik merk vaak dat inwoners trotser op hun gemeente zijn dan ze zich realiseren. Als Ondernemersmagazine vertellen we er ook graag bij wie je bent en wat je als ondernemer bijdraagt aan de gemeenschap. En dat werkt echt. Dat heb ik in de afgelopen vijf jaar gemerkt. Zo zijn er mooie samenwerkingen voortgekomen uit artikelen die in het magazine zijn gepublideeerd. En dat blijft het doel, ondernemers verbinden en kennis delen onder ondernemers, studenten en andere inwoners. De drempel om eens een kop koffie te drinken met een andere ondernemer is aanzienlijk lager wanneer er al informatie beschikbaar is.”

Offline en online verder groeien

“Dit is alweer de achtste editie van Ondernemersmagazine Twenterand,” zegt Zomer. “De tijd vanaf de eerste uitgave is voorbijgevlogen. De planning was om elk half jaar een magazine te laten verschijnen, en dat is gelukt. Sindsdien heb ik voor mijn gevoel geen moment meer stilgezeten en er is heel wat neergezet. Samen met tekstschrijvers, fotografen en andere creatieven hebben we ons ontwikkeld tot een waar kennisplatform voor ondernemers. Ondernemersmagazine is een sterke combinatie van online en offline die blijft doorgroeien en steeds meer haar vruchten afwerpt voor de hele gemeente Twenterand.” En groei doet verder groeien, weet hij: “Een grote offline sprong voorwaarts was de geboorte Ondernemersmagazine Gemeente Tubbergen, dat gestoeld is op hetzelfde concept en waarvan de derde editie inmiddels is verschenen. Daarnaast is ons online platform in de breedte en diepte sterk gegroeid met de publicatie van vele kennisartikelen, een eigen podcast over ondernemen en nu ook een vacaturebank voor lokale ondernemers. Die vacaturebank staat nog in de kinderschoenen, maar we gaan er de komende tijd alles aan doen om er een succesvol en blijvend onderdeel van het platform van te maken. De basis is goed, want we hebben nauw contact met regionale kennisinstellingen om de beste studenten naar Twenterand en Tubbergen te brengen en zeker ook om hen voor de gemeenten en de regio Twente te behouden. Nu is het een kwestie van groeien met de plaatsing van mooie vacatures en stageplaatsen.”

Jouke Zomer

Een helse klus, maar een geweldig resultaat

“Het idee voor het magazine ontstond toen ik besloot om me als grafisch ontwerper meer onder de aandacht te brengen. Een eigen magazine vond ik daarvoor een perfecte manier,” zegt Zomer. “Samen met een bevriende tekstschrijver en fotografe Petra Holland maakte ik het eerste magazine. Dat was een helse klus, maar het resultaat was geweldig.” Tijdens de totstandbrenging van dat eerste magazine werd Zomer verrast, zowel door het aantal bedrijven dat in de gemeente Twenterand is gehuisvest, maar ook door het feit dat ze niet goed in kaart gebracht zijn. “Sterker nog, een groot aantal bedrijven is zelfs compleet onzichtbaar. Die bestaan online niet, hooguit met een adres.” Om het magazine bij elke ondernemer op de mat te krijgen, heeft hij heel Twenterand in de auto en op de fiets doorkruist. “Op die manier heb ik de bedrijven grotendeels zelf in kaart gebracht. Sindsdien worden de magazines gelukkig per post verzonden. Het bijhouden van de database met Twenterandse bedrijven is niet eenvoudig maar wel strikt noodzakelijk. Er komen immers nieuwe bedrijven bij, andere stoppen en weer andere verhuizen. De Kamer van Koophandel is - om privacy-redenen, wat ik begrijp - niet echt behulpzaam bij het verstrekken van deze gegevens. Dus houden wij deze database zelf up-to-date. Het streven is dat op den duur nieuwe bedrijven in de gemeente zichzelf aanmelden, bij ons, bij de gemeente of bij een ondernemersvereniging. Want wij als Ondernemersmagazine kunnen starters en gevestigde ondernemers met ons platform daadwerkelijk helpen aan een vliegende start en extra zichtbaarheid.”

Zichtbaarder als Partner van het magazine

“Wij bieden ondernemers aan om Partner te worden, voor slecht 395 euro per jaar. Je krijgt hier veel voor.” Naast uitnodigingen voor kennisevents behoort tot het pakket onder andere de plaatsing van een online artikel met foto op het platform Ondernemers-magazine.nl. “Deze artikelen worden veel gezien op social media, tot wel 5.000 keer. Dat betekent dat ze gemiddeld 500 keer worden gelezen. Die intensiteit heeft een vliegwieleffect, want we zien dat de aantallen blijven groeien. Alleen al dat gegeven maakt deelname aan ons concept met die kleine investering meer dan de moeite waard. En de faciliteiten gekoppeld aan het Partnerschap zullen gaandeweg worden uitgebreid, wat voor ons ook meer continuïteit betekent.”

Monolith opportunity creators

“Met de aandacht die wij genereren, creëer je als ondernemer vanzelf kansen,”zegt Zomer. “Vandaar dat ik de naam van mijn bedrijf veranderde in Monolith opportunity creators, uiteraard met aangepast logo. Onze kracht zit in het uitwerken van de visuele identiteit van bedrijven. Een partnerschap met Ondernemersmagazine kan de volgende stap betekenen om samen met Monolith opportunity creators een nieuwe identiteit te ontwikkelen of marketing naar een hoger niveau te brengen. Daarbij richten wij ons bij voorkeur op de inhoud, in plaats van bijvoorbeeld schreeuwende advertenties. Mooie verhalen vormen namelijk een geweldige marketingtool. Door die verhalen online op een slimme manier in te zetten, creëren wij een uitgebreid online netwerk met een sterke mate van vindbaarheid. Een verhaal is online niet weg na een week en steeds meer van mijn klanten ondervinden dat op een heel tastbare manier. Daar zijn ze blij mee!”

Bedrijven die elkaar versterken

Monolith opportunity creators staat in beginsel los van het concept Ondernemersmagazine, maar beide versterken elkaar enorm. “Met Monolith opportunity creators ontwikkelen we onder andere complete merkstrategieën en we ontwerpen, bouwen en beheren websites. Daarnaast verzorgen we het complete beheer van social media, wat altijd inclusief de koppelingen aan datasoftware is, want wij willen weten of onze bedachte strategieën werken. Wat leveren inspanningen op social media nou daadwerkelijk op?, is daarbij de belangrijke vraag. Daarnaast verzorgen wij online en offline adverteren voor onze klanten. Onderdeel daarvan kan dan het Ondernemersmagazine en het bijbehorende online platform zijn, als sterke mediakanalen om de bedrijven verder onder de aandacht te brengen. Ter verduidelijking: een artikel of een vacature op de eigen website van een bedrijf heeft zelden veel bereik. Met het platform Ondernemers-magazine.nl bieden wij voor die verhalen of vacatures een interessante lokale lezersdoelgroep die graag meer wil weten over de bedrijven in hun gemeente. Zo creëren wij een mooie wisselwerking. Een volgende stap zal zijn dat wij ons kanaal ook openstellen voor andere marketingbureaus die hun klanten onder de aandacht willen brengen.”

Mooie casussen

Een interessant voorbeeld is Rietdekkersbedrijf Joost Kunst, die mede door deelname aan het magazine mooie klussen binnenhaalde. “Maar,”zegt Zomer, “daar moet ik aan toevoegen dat deelname aan het concept Ondernemersmagazine onderdeel uit moet maken van de totale marketingstrategie. Het is belangrijk wat een bedrijf vervolgens zelf doet met bijvoorbeeld een artikel met foto’s. Joost Kunst pakte dat goed op; hij nam het magazine mee als visitekaartje naar potentiële klanten.”

Een nieuw hoofdstukwww.ondernemers-magazine.nl

“Bladmanager en eindredacteur Anno Oude Engberink van ZegKracht, acquisiteur Brian Brokelman van News Outside en ik geven, zoals ik eerder noemde, Ondernemersmagazine Gemeente Tubbergen uit als spin-off van het concept Ondernemersmagazine en eveneens onderdeel van het online platform. Vanwege het grote succes van deze uitbreiding hebben we met ons drieën besloten om, uiteraard weer samen met lokale ondernemers, ook Ondernemersmagazine Gemeente Dinkelland in het leven te roepen, als derde fysieke magazine – waarvan de eerste editie begin 2022 verschijnt - én als onderdeel van het online platform. Mijn eigen rol binnen het concept verandert hierdoor omdat ik simpelweg niet de vormgeving van drie magazines kan behappen. Gelukkig hebben we inmiddels met Simone Analbers als grafisch ontwerper een waardevolle aanvulling op ons team. Haar creatieve hand zie je al terug in dit magazine. Zelf zal ik mij meer gaan richten op de verdere ontwikkeling van het online platform en het ontwikkelen van Monolith opportunity creators. Waarschijnlijk zal ik het komende halfjaar weer niet stilzitten,” sluit Zomer lachend af.

Ondernemersmagazine
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators