et twee enthousiaste en vindingrijke ondernemers bij elkaar en nieuwe ideeën ontstaan, gegarandeerd. Zo ook bij Geert Haase en Erjen Rijnders. De mannen genieten naam in Rijssen en omgeving. Aanjager Geert als onder meer eigenaar van Dorsetto, de toonaangevende groothandel in oplaadbare LED-waxinelichtjes van eigen merk. En Erjen Rijnders scherp in uitvoering als oprichter/eigenaar van Rijnders Webdesign. De intensieve samenwerking die in 2014 al startte, leidde ertoe dat Dorsetto marktleider werd.
De webshop staat, maar hoe wordt de marketing ingericht? Door jarenlange samenwerking met marketingbureaus hebben beiden veel inzicht in hoe het beter kan. Geert is vastberaden, hij wil het complete plaatje en zich niet richten op één kanaal: “Alleen een website bouwen is geen marketing. Daar komt heel wat meer bij kijken. Ik ga het zelf doen!” Erjen deelt die visie en de twee gaan samen verder onder AdsVIBE. Nu, een half jaar verder, staat er een organisatie met twee vaste medewerkers, een aantal zzp’ers en twee open vacatures voor een tekstschrijver en een videograaf.
Gepokt en gemazeld in marketingvak
De klanten die Erjen voorheen doorstuurde naar marketingbureaus bedient nu AdsVIBE zelf. “We hebben zelf veel kennis en ervaring, maar hebben nu ook échte specialisten, tot op universitair niveau, aangenomen die gepokt en gemazeld zijn in het marketingvak”, verklaart hij, “Iedereen heeft zijn eigen specialisme. Te denken valt aan sociale media, linkbuilding, e-mailmarketing, SEO, SEA, ads, tekstschrijven.” Hij houdt zich met de operationele zaken bezig, terwijl Geert de strateeg van de twee is.
Omzet loopt terug
AdsVIBE maakt voor haar klanten een transparant marketingplan, altijd van a tot z. “En daarmee kun je bij ons alle kanten op,” legt Geert uit, “In een eerste gesprek brengen we de behoefte van de klant in kaart. Loopt de omzet terug? Waarom is dat en hoe kunnen we dat verhogen? Of is er een nieuw product dat in de markt gelanceerd moet worden? Maar we helpen ook klanten die al goed draaien en die een volgende stap willen zetten. En dan zeggen we niet: we kijken het eerst een half jaartje aan. Nee, we sturen meteen op resultaat en starten met een nul-meting. Iedere klant nodigen we maandelijks een uurtje uit op ons kantoor. We laten ze zien wat we gedaan hebben en wat de resultaten zijn. Daarvoor hebben we een goede projectmanagementstool. Helder en transparant.”
“We sturen meteen op resultaat en starten met een nul-meting”
Meteen resultaat
De twee dertigers zijn ergens elkaars tegenpolen maar vullen elkaar perfect aan. Ze werken al zo lang samen en gaan een discussie niet uit de weg. Erjen is de aanpakker die het liefst meteen gas geeft, terwijl Geert eerst achterover leunt en zegt: ‘Wacht even, hoe gaat die klant zich onderscheiden?’. Het resultaat is een tevreden klant. Geert licht toe: “Vaak geven marketingbureaus het advies om meer geld erin te pompen wanneer de conversie terugloopt. Wij kijken eerst inhoudelijk naar het probleem en bieden dan de oplossing. Dat hoeft niet altijd meer geld te kosten, vaak niet.”
Schieten met losse flodders
In staat zijn om van niets iets te maken, geeft een kick. Dat is hun drijfveer. “Het maakt niet uit of het om een dienst of product gaat, eigenlijk alles wat met vindbaarheid te maken heeft”, verklaart Erjen, “We zoomen in op elk kanaal, dus niet alleen op Google Shopping bijvoorbeeld. Verkeer krijgen op je website is één, maar het gaat om die conversie. Je wilt dat er daadwerkelijk wordt verkocht. De meeste startende bedrijven schieten met losse flodders. Ze plaatsen eens wat op sociale media of maken een filmpje. Wij pakken alles in het hele marketingplan samen en richten ons juist ook op het organische verkeer op de website. Daarnaast monitoren we aan de achterkant het hele proces en kijken we waar die websitebezoeker naar kijkt, welk gedrag deze vertoont, of hij ook tot aanschaf overgaat en zo niet, waarom niet. Daarmee bieden we meerwaarde.”
“Over een jaar staan er vijftien à twintig medewerkers op de loonlijst”
Oplossingsgericht
“Gestelde doelen zullen we halen.” Het is een duidelijke belofte. “We doen er alles aan om de klant verder te helpen”, legt Erjen uit, “En het maakt niet uit wie die klant is.” Geert: “Het komt wel eens voor dat iemand een nieuwe website elders laat bouwen en dat dan de conversie terug blijkt te lopen. In zo’n geval onderzoeken we wat er aan de hand is. In een recent voorbeeld bleek dat er slechts kleine technische dingen aangepast moesten worden. Daarna kwamen de aanvragen via die website weer binnen. Dan vind ik het hartstikke mooi dat we op die manier kunnen bijdragen. Maar ook samenwerken met een marketingafdeling van een groot bedrijf doen we graag. Vaak bestaat die uit allrounders en wij hebben specialisten. We schakelen hun professionals niet uit en trekken mooi samen met de klant op.”
Grote naam
De zaken gaan goed. Het bedrijf groeit. Binnenkort verhuist AdsVIBE naar de Nijverdalseweg 149 in Rijssen, een pand met een mooie uitstraling. De mannen hebben ambitie en willen een grote naam worden in marketingland. Over een jaar staan er vijftien à twintig medewerkers op de loonlijst. Té ambitieus? Geert grijnst: “Ach, toen ik met Dorsetto begon en zei dat ik ooit marktleider zou worden, werd ik ook uitgelachen.”