27/3/2023

Slim samenwerken in een bijzondere arbeidsmarkt - HR Trend 4/4

Personele Zaken

Slim samenwerken in een bijzondere arbeidsmarkt - HR Trend 4/4

Personele Zaken

K

ijk jij verder dan het puur op orde hebben van hr-zaken? We leven in een wereld waarin thema’s als werkgeluk, vitaliteit en ontwikkelkansen steeds belangrijker worden. Gelukkig maar! Werken draait al lang niet meer alleen om salaris en brood op de plank. Zowel voor werknemers als werkevers is aandacht voor bovenstaande thema’s niet meer weg te denken. Blije medewerkers zijn namelijk goed voor productiviteit, omzet, groeikansen en arbeidsmarktcommunicatie.

We zijn daarom ook erg blij met de hr-trends die we in 2022/2023 waarnemen. Er vindt een verschuiving plaats waarin:

In een reeks van vier artikelen gaan we dieper in op elk van deze trends. Zo weet jij wat je kunt doen om in 2023 een topwerkgever te zijn!

In dit artikel: trend 4 - Slim samenwerken

Slim samenwerken

Na een reeks van drie hr-trends, presenteren we je: de vierde en laatste hr-trend! En we noemen hem ‘slim samenwerken’. Een onmisbare trend, zeker in een tijd met een - zacht gezegd - bijzondere arbeidsmarkt. Organisaties worstelen meer en meer met het vinden en behouden van personeel en tegelijkertijd met het verdelen van de workload onder het bestaande personeel. Het gevaar dreigt dat de kleine groep aan werknemers die er wél is te veel op het bord heeft liggen, waardoor het risico op uitval hoger is en de groep alleen nog maar verder uitdunt. Een logische oplossing zou zijn om nieuw personeel aan te nemen. Als dat toch eens zo makkelijk zou gaan… Maar het kan ook anders! Door je te richten op wat je wel hebt en hoe je daarmee vooruit kunt, kun je sneller en duurzamer resultaat behalen. Door met je huidige personeel effectiever en slimmer samen te werken kun je morgen al wat druk van de ketel halen!

Van personeelstekort tot generatiekloof en bedrijfsgroei

Tekort aan personeel kan een goede reden zijn om dat slim samenwerken eens onder de loep te nemen. Maar ook veelvoorkomende uitdagingen zoals bijvoorbeeld de uiteenlopende behoeftes van verschillende generaties kan een stok achter de deur zijn. De inmiddels wel vier verschillende generaties hebben allemaal andere behoeftes en vereisten, over bijvoorbeeld werk-privé balans, financiën, vrije tijd en aantal werkuren. Inspelen op al deze verschillende behoeften vormt steeds vaker een uitdaging voor werkgevers.

Maar ook de groei van bedrijven en een veranderende wereld zorgen ervoor dat organisaties zoeken naar nieuwe methodes en ontwikkelingsmogelijkheden. Zo merken we zelf dat vooral mkb’ers met tussen de 30 en 100 werknemers ‘groeipijn’ ervaren. Werkprocessen die al van oudsher ingesleten zijn, blijken niet meer bij de groei van het bedrijf of in de tijd van nu te passen. Familiebedrijven die na verloop van tijd zijn overgenomen en geëvolueerd tot grotere spelers, zijn soms qua werkprocessen nog ingericht als klein bedrijf. Willen ze ook de grote opdrachten goed aankunnen, zullen ze opnieuw op zoek moeten naar de uitdagingen en kansen die er liggen.

Snel werkdruk verlagen

Al deze uitdagingen zijn nog niet zomaar morgen opgelost. Dus doe iets waar je nú invloed op kunt uitoefenen - zo slim mogelijk (samen)werken! Wat we daaronder verstaan? Dat je voordat je begint al wéét dat de klant aan het einde van de rit tevreden is en zonder mopperen de factuur betaalt. Omdat werkprocessen soepeler lopen, met blije medewerkers, die met plezier en passie hun werk doen, zonder dat ze al hun energie verliezen op banale zaken.

Klinkt als een open deur. Maar hoe pak je dat aan?

Op de eerste plaats: weet met wie je werkt. Met wat voor mensen en wat voor team. Je kunt gebruik maken van verschillende modellen om inzicht te creëren. We werken zelf graag met DISC, omdat dat laagdrempelig is. Maar het kan van alles zijn. Welke sterke kanten zie je? Welke punten mis je of kunnen worden verbeterd? De resultaten houd je in het licht tegen het grotere plaatje: de kleur, cultuur en strategie van de organisatie. Zo krijg je inzicht in de richting die je op wilt. Soms weet je dat zelf, soms kun je daar hulp bij gebruiken. Die richting koppel je aan hr-thema’s, van arbeidsmarktcommunicatie tot aan uitdiensttreding. Zelf doorlopen wij altijd alle stappen die daarbij komen kijken. Is de basis (juridisch) op orde, zijn er risico’s, maar ook: welke extra’s kun je doen om een topwerkgever te zijn? 

We verbinden daar praktische doelen aan. Doelen die een richting bepalen, waardoor iedereen weet waar je samen naartoe werkt. Wil je efficiënter en slimmer samenwerken? Is hybride werken een belangrijk onderwerp? Wil je dat vergaderingen korter duren of ben je op zoek naar methodes voor brainstormsessies?

Oplossingen: van modules tot slimme tools

Vanuit daar kun je een aanpak kiezen. Een training time management, persoonlijk leiderschap of effectief samenwerken, bijvoorbeeld. Of je zoekt naar handige tools die je kunnen helpen bij de richting die je op wilt. Denk aan online hulpmiddelen als Miro (online whiteboard tool) of Trello (online planningstool). Je kunt ook toewerken naar een hybride werken plan of een coach inschakelen die meedenkt over aangepaste werkprocessen.

Onze kijk op slimmer samenwerken

We merken dat veel organisaties erbij gebaat zijn om iemand van buiten mee te laten kijken. Wij kijken zelf mee met een vrijwel standaard aanpak; we volgen een aantal vaste stappen om snel verschil te kunnen maken. De uitkomst is echter bij elke organisatie verschillend en daar passen we onze oplossingen op aan! Door ons echt in de mensen in de organisatie te verdiepen en in hun eigen verhalen en uitdagingen, kunnen we oplossingen vinden die écht werken. Het gaat daarbij niet alleen om de inhoud, ook om de vorm. Een trainer die niet alleen weet waar hij of zij het over heeft, maar ook qua persoonlijkheid binnen de cultuur van een bedrijf past, bijvoorbeeld. We zoeken naar oplossingen waarover medewerkers zelf hebben kunnen meedenken en tools waar zij zich mee geholpen voelen. Soms liggen de oplossingen voor de hand, maar soms ligt het ook ver buiten ons specialisme. Als het maar werkt! Dat betekent dat wij niet per se altijd zelf de oplossing zijn. Kan wel, maar soms merk je dat de aansluiting beter past bij een externe partner. Die kracht, dat we echt de koppeling maken met het personeel en de organisatie, in combinatie met onze ervaring, daar leveren wij de toegevoegde waarde. Met overzicht en structuur, stap voor stap vooruit!

Samenvattend geven we drie tips om slim(mer) samenwerken in gang te zetten:

  1. Ga uit van wat je wél hebt (en krijg daar inzicht in);
  2. Ga in gesprek met jouw medewerkers en luister goed naar wat zij nodig hebben;
  3. Zorg voor duidelijke doelen, zodat iedereen weet waar je samen naartoe werkt (en waarom). 

Succes!

Personele Zaken
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

“Inzicht in de materie leidt tot oplossingen van problemen”

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
3 min
|
Datum:
28/3/2024

Van start-up naar grote speler: hier moet je aan denken wanneer je bedrijf groeit

Door:
Redactie
|
Fotografie:
Redactie
1 min
|
Datum:
28/3/2024

Bijzondere kozijnoplossingen en persoonlijke aandacht altijd voorop

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Redactie
3 min
|
Datum:
21/3/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators