29/10/2021

Studentpower.com

Studentpower.com wordt een succes!

Carlien Hartgerink
B
ij binnenkomst in het nieuwe Dreesz bedrijfsverzamelgebouw aan de Brugstraat in Almelo valt op dat het binnen helemaal nieuw is. “Toen ik een aantal weken geleden ‘s avonds naar huis ging werd de nieuwe vloer in de hal net gevlinderd. Het staat op dit moment nog in de steigers maar het wordt hier echt mooi. Net als studentpower.com eigenlijk. Het begin is er en nu moeten we echt zien door te groeien.” zegt Carlien Hartgerink vastberaden.

“Toen ik jong was wilde ik van alles worden. Kapster, stewardess of professor leek me leuk, Alles is eigenlijk wel voorbij gekomen. Op een gegeven moment moest ik een opleiding kiezen en ben ik muziektherapie gaan studeren. Daar kwam uit mijn persoonlijkheidstesten dat ik andere interesses had dan mijn studiegenoten. Een mooie opleiding, maar ik had meer met de managementvakken en het ondernemende gedeelte dan mijn medestudenten. Achteraf bezien, had ik helemaal niet het geduld om therapeut te worden. Die uitslagen maakten me bewust dat ik ondernemend ingesteld ben,” lacht Carlien. Ik ben daarna een versneld MBO traject ingegaan, om vervolgens een HBO studie communicatie met een pre-master te volgen. De masterstudie heb ik uiteindelijk niet gedaan, omdat ik een investeerder kreeg voor studentpower.com en meteen kon starten. Nu zit ik hier in mijn nieuwe kantoor in Almelo.

“Ik weet zeker dat de bedrijven, die wel de omslag maken, hier veel voordeel uit gaan halen”

Waarom ben je gestart metStudentpower.com?

Voor mijn eigen opleiding was ik op zoek naar een relevante bijbaan, maar ik vond nergens de juiste vacatures en op mijn oproepen op Linkedin kwamen weinig reacties, terwijl er op dat moment echt wel behoefte was aan gedreven personeel. Na mijn stage bij Dock Four in Nunspeet wilde ik niet meer terug achter de kassa. Ik wilde graag toepassen wat ik op school geleerd had. Dat lukte bij mijn eerdere bijbanen niet, want ik kreeg er de ruimte niet voor. Er wordt niet snel naar een studente die achter de kassa zit geluisterd. Omdat wel voor elkaar te krijgen is er bij veel bedrijven een ‘kleine’ cultuuromslag nodig. Daar ben ik mij goed van bewust. Maar ik weet zeker dat de bedrijven, die wel de omslag maken, hier veel voordeel uit gaan halen. Luister goed naar jongeren binnen het bedrijf. De meesten zijn leergierig en hebben een andere, vooral frisse kijk op zaken. Doe daar als bedrijf je voordeel mee.

Het idee

Binnen de meeste bedrijven wordt nog teveel in hokjes gedacht. Veel bedrijven weten moeilijk de match te maken met de juiste talenten. Een student kan in een functie groeien, maar moet hier wel de kans voor krijgen. Ik wil de vraag en het aanbod beter bij elkaar brengen zodat studenten de kans krijgen zich tijdens de studie al te ontwikkelen op vlakken waar je tijdens je studie geen les in krijgt. Voor bedrijven is het een perfecte mogelijkheid om talent binnen te halen. Vaak blijven studenten na een goed verlopen stage,of bijbaan, bij een bedrijf plakken. Dat scheelt een complete sollicitatieprocedure. Ga maar eens na wat een optimale begeleiding tijdens een stage of bijbaan kan opleveren. Voor bedrijven in Twente is het helemaal een extra, omdat talent dat in de regio blijft op het moment schaars is.

Carlien Hartgerink

Hoe werkt Studentpower.com

De student kan zijn of haar profiel op de website aanmaken. Dit kan met een Linkedin profiel zodat een profiel snel aangemaakt is. De student valt zo op voor bedrijven. Voor de bedrijven is er een mogelijkheid om gratis een vacature te plaatsen maar wil je meer zichtbaarheid dan kun je gebruik maken van de abonnementsvorm met bijvoorbeeld foto’s, video’s en promotie op social media erbij. Dat werkt goed, want gebleken is dat studenten eerder op deze vacatures reageren. Wanneer studenten weten wat er bij een bedrijf gedaan wordt en wie er werken is de eerste drempel om bij een bedrijf te solliciteren weggenomen. Bedrijven krijgen van ons ook profielen van geschikte studenten toegestuurd, die wij ook buiten onze database zoeken. Wij attenderen bedrijven actief op studenten met voor hen passende profielen. Wij doen dan het selectievoorwerk voor hen.

Hoe kijk je tegen de huidige arbeidsmarkt aan?

Wat mij opvalt is dat bedrijven de toekomstige functies vaak niet scherp op het netvlies hebben. Dus als ik een groot talent aanbiedt, dan zegt de HR afdeling in eerste instantie dat er geen vacature openstaat voor deze functie. Dat is niet meer van deze tijd. Helemaal niet nu er een schaarste aan werknemers is. Ik raad bedrijven echt aan om plek te maken voor een aantal studenten; ze goed te begeleiden naar de baan die over een jaar wel beschikbaar is binnen het bedrijf. Bij scholen merk ik, dat ze graag zelf de studenten willen leveren aan de bedrijven. Maar scholen zijn grote instanties en moeilijk te benaderen voor bedrijven. Vooral de grote bedrijven hebben de goede contacten met de scholen. Dit beperkt vooral MKB bedrijven om goede studenten te vinden. Via Studentpower.com kan het binnen een dag geregeld zijn.

Is Studentpower.com alleen een platform om matches te maken?

Het platform studentpower.com is nog maar een eerste stap. Ik maak op het moment ook instructievideo’s over onder andere het schrijven van goede sollicitatiebrieven en bedrijven kunnen mij inhuren om een vlog te maken over het bedrijf. Ook kies ik er heel bewust voor zelf het gezicht van studentpower.com te zijn. Ik ben nog maar net student af, dus ik heb nog een goede binding met de doelgroep. Op deze manier wil ik een community opbouwen met studenten en bedrijven die zich willen blijven ontwikkelen. Wij reiken studenten het beetje extra kennis aan dat nodig is om bij een mooi bedrijf aan de slag te gaan. Het komende jaar staat ook in het teken van het opbouwen van de community en het maken van mooie matches.

Wat is volgens jou het potentieel van studenten?

Momenteel is er een tekort aan personeel. Dit is gedeeltelijk goed op te vangen met studenten. Het verschil tussen een vierdejaarsstudent en een afgestudeerde student is niet zo groot. Begeleid de student goed en je hebt een gouden combinatie. Het is leren en werken in de praktijk en als extra levert een student ook veel nieuwe kennis en een frisse blik op de onderneming. Dat laatste wordt nog wel eens vergeten.

Unilever en Ben & Jerry’s plaatsen vacatures, maar ook verschillende start-ups weten ons te vinden

Is het platform op specifieke studenten of bedrijven gericht?

Het platform is gericht op een zo breed mogelijk publiek. Studenten van allerlei soorten studies op mbo, hbo en universitair niveau. Op elk niveau zijn er mooie functies in Twente. Het platform is ook zeer geschikt voor studenten die een tussenjaar nemen. Wat betreft de bedrijven hebben wij bijvoorbeeld Unilever en Ben & Jerry’s die vacatures plaatsen maar ook verschillende start-ups. Op dit moment zijn er al veel met name Twentse studenten ingeschreven. Het platform is oneindig schaalbaar dus vanuit Twente willen wij in heel Nederland matches tot stand brengen. Op het moment ligt de focus op Twente, Rotterdam en Amsterdam.

Heb je nog een groeitip voor ondernemers?

Wat ik graag wil meegeven aan ondernemers is, dat we een stapje verder moeten kijken en de waarde van een student of stagiair niet moeten onderschatten. Generatie Z is ambitieus, leergierig en willen werk doen waar ze elke dag met plezier hun bed voor uitkomen. Ze willen een maatschappelijk doel dienen. Dus zorg dat jij als ondernemer hen dit doel kunt bieden.

Studentpower.com
Brugstraat 11, 7607XJ, Almelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Column Arjen Maat: Groen

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
3 min
|
Datum:
24/1/2022

How to Start-up Pt.2: Doe je huiswerk goed!

Door:
Jouke Zomer
|
Fotografie:
Petra Holland
6 min
|
Datum:
24/1/2022

Wil jij werken voor onze Ondernemersmagazines?

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Redactie
1 min
|
Datum:
18/1/2022

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators