10/6/2025

Twee Vriezenveense broers, één koers, in groeiend familiebedrijf

Kartonplus

Tom en Bas Lempsink
Arjen  Maat
Arjen Maat
Vroomshoop | Nederland

Twee Vriezenveense broers, één koers, in groeiend familiebedrijf

Kartonplus

V

ijf jaar geleden begonnen Tom en Bas Lempsink in Enschede hun eigen bedrijf. Dat deden ze onder het dak van Labelplus, het labelbedrijf van hun vader. Wat begon met één digitale pers en een helder idee, groeide uit tot Kartonplus: een verpakkingsbedrijf met twaalf medewerkers, ploegendiensten en een stevige groeicurve. Ze leveren kartonnen verpakkingen op maat: digitaal, duurzaam en snel. Vanaf 1.000 stuks alles in eigen huis, met oog voor detail én mens. “Ons personeel is ons kapitaal”, zeggen ze. Machines zijn belangrijk, maar mensen maken het verschil.

“Toen we begonnen, dachten we: we zien wel”, zegt Tom Lempsink. Inmiddels draait Kartonplus ploegendiensten, levert het duizenden verpakkingen per dag en is het gegroeid tot een bedrijf met een aanzienlijke omzet. En dat in vier jaar”, vervolgt hij. “We zagen de verschuiving van plastic naar karton. Dat zagen we wel zitten. Maar dan wilden we het wel ánders doen: digitaal, flexibel en met kortere levertijden.” Bas: “Vanaf dag één was het uitgangspunt: beter, sneller én duurzamer.”

Twee broers, één koers

De broers vullen elkaar goed aan. Tom doet acquisitie, Bas leidt de productie. “We zijn totaal verschillend”, zegt Bas. “Tom houdt van structuur, ik ben meer een vrije denker. Dat botst soms, maar het werkt.” Beiden werkten eerst buiten het familiebedrijf. Tom studeerde Management Economie en Recht, Bas technische bedrijfskunde. Allebei hebben ze dus hun eigen kijk en specialiteiten. Hun kennis en werkervaring gebruiken ze nu in Kartonplus, dat werkt met karton vanaf de rol. “Daardoor produceren we flexibel, met minder afval en lagere opstartkosten”, zegt Bas. “Digitaal drukken is dan ideaal.”

“De machines zijn duur, maar de mensen zijn ons echte kapitaal.”

Altijd sneller dan de rest

Kartonplus maakt indruk met persoonlijke aandacht voor de klant en met snelheid. “We reageren altijd binnen 24 uur”, zegt Tom. “Een klant krijgt, vooral bij de eerste productie, een bedrukte verpakking voordat hij bestelt. Dan weet je zeker dat het klopt: kleur, vorm, formaat én materiaal.” Alles gebeurt in eigen huis, van druk tot afwerking. “We werken met karton van 260 tot 350 gram op rollen van 50 centimeter breed”, zegt Bas. “En we gebruiken alleen kwaliteitskarton.”

Het echte kapitaal

Machines zijn belangrijk, maar het hart van Kartonplus klopt ergens anders. “We luisteren naar onze mensen”, zegt Tom. “We creëren draagvlak en stimuleren eigen ondernemerschap. Zo kan een medewerker zelf kiezen wat ze draaien als daar de ruimte voor is.” Broer Bas: “We hebben een ploeg van twaalf mensen met ervaring. Die geef je vertrouwen. Dan tonen ze vanzelf eigenaarschap. Iedereen denkt mee, zelfs bij de aanschaf van een nieuwe machine. Zij moeten er tenslotte mee werken.” Tom: “De machines zijn duur, maar de mensen zijn ons echte kapitaal.”

Familiegevoel en vrijheid

De sfeer op de werkvloer bij Kartonplus is hecht en familiair. “We vieren verjaardagen en organiseren drie keer per jaar een personeelsfeest”, vertelt Tom. “Soms ook met aanhang.” Bas: “We draaien in ploegen van 6.00 tot 21.00 uur, soms ook op zaterdag. Maar er is veel vrijheid. Mensen mogen meedenken en initiatief nemen. Het werk is divers. Door de kleine badges is een operator hier veel meer betrokken dan in een bedrijf met de focus op grote oplages. Dat maakt je werk leuker en dat heeft dan weer een positief effect op de sfeer in ons bedrijf.”

Groeien met kwaliteit

Ook op duurzaamheid is de focus scherp. Kartonplus is volledig chemievrij, produceert digitaal met minimale verspilling en is bezig met BRCGS-certificering. “Daardoor mogen we voedselveilige verpakkingen leveren. Dat opent echt deuren”, aldus Tom. “Veel klanten kiezen bewust voor duurzaam. Wij bieden dat totaalplaatje.” En dat slaat aan: het klantenbestand groeit. Normaal door de supermarkt lopen is er voor de broers niet meer bij. “Zelfs op vakantie kijk ik naar verpakkingen in de supermarkt”, lacht Tom. “Ik zie meteen: dit is offset, dat is digitaal. En vaak: dit zouden wij beter kunnen.”

Sterk fundament

De samenwerking met Labelplus blijft een sterk punt. “Labelplus heeft nu 55 mensen in dienst, en we huren soms personeel over en weer in”, vertelt Bas. “Klanten profiteren van het feit dat onze kleuren perfect op elkaar zijn afgestemd.” Beide bedrijven zitten in hetzelfde pand. Kartonplus groeit verder. “We oriënteren ons op een extra pers”, zegt Tom. “En we hopen uiteindelijk alle machines dubbel te hebben. Risicospreiding én flexibiliteit. Er ligt nog veel potentieel.”

De stip op de horizon

Voor Tom en Bas is Kartonplus meer dan een bedrijf. “Dit is echt óns ding”, zegt Tom bevlogen. “We zijn nog jong, maar hebben iets neergezet waar we trots op zijn.” De energie spat ervan af bij de twee broers. “We blijven investeren in mensen, machines en kwaliteit, maar nooit zonder gevoel.” Bas: “We zijn niet van de mooie praatjes, maar wel van harde groei en korte lijnen. Zolang we blijven luisteren, naar elkaar, naar onze mensen en naar de klant, bouwen we verder. En die stip op de horizon? Die staat nog steeds.”

Karton Plus B.V.
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Hoe je je als merk onderscheidt in het AI-tijdperk

Door:
Joachim Westera
|
Fotografie:
Joachim Westera
2 min
|
Datum:
10/6/2025

Start van een nieuwe netwerkclub voor verbinding en ontwikkeling

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Joachim Westera
3 min
|
Datum:
10/6/2025

Niet anders, maar wél bijzonder!

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
3
|
Datum:
10/6/2025

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators