29/10/2021

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

AgroHub Twente

Laura Schrijver, Stephanie van den Berg en Esther Loohuis
B

egin van dit jaar stapte het collectief ‘Wat Eddie’ naar Agrohub Twente met een bijzondere vraag: hoe zetten we als boeren online media in om het eerlijke verhaal te vertellen over hoe ons voedsel tot stand komt? Een half jaar later heeft Wat Eddie meer dan 20.000 volgers op Facebook en zijn de ‘Eddies’ als razende reporters actief op social media om te laten zien hoe het er werkelijk aan toe gaan in het boerenbedrijf.

Meer dan 20.000 volgers op Facebook in een paar maanden tijd? “Met dank aan Caroline van der Plas”, vertelt Laura Schrijver meteen. Een buitenkansje. Want Caroline van der Plas beheerde het Facebookaccount @boerenburgertweet sinds 2015, maar nu ze in de Tweede Kamer zit namens de politieke partij BBB (BoerBurgerBeweging), zocht ze een goede opvolger. Dat werd ‘Wat Eddie’. Laura Schrijver, Esther Loohuis, Stephanie van den Berg en vaste videoman Roy Hallink zijn er blij mee. Zij zijn als viertal De Eddies en laten als razende reporters zien hoe het eraan toe gaat op het boerenbedrijf.  “Onze video’s worden gemiddeld tussen de 5000 en 11000 keer bekeken.”

Tips van studenten via Agrohub Twente

Dat het zo’n vaart zou lopen en dat het verhaal van Wat Eddie in korte tijd zo populair zou worden, dat hadden ze niet durven dromen. “Wat Eddie betekent letterlijk ‘Wat eet jij’. Toen we begin van dit jaar Agrohub Twente inschakelden, vonden we zelf dat we best een lastige vraag hadden. Eigenlijk is het natuurlijk ook niet echt een agrarisch vraagstuk, het gaat over het inzetten van media.” De studenten van de Aeres Hogeschool en het Zonecollege gingen aan de slag met de vraag en kwamen met nuttige tips. “Bijvoorbeeld om bekende Nederlanders en koks in te schakelen om het grote publiek te informeren over hoe voedsel in Nederland wordt geproduceerd.” De studenten benaderden verschillende bn’ers en koks en legden contact met tv-kok en ‘Masterchef’ Peter Lute, bekend van zijn restaurant De Kruidfabriek en zijn tv-optredens. “Daar zijn we met drie Eddies naartoe geweest, hij heeft als kok plannen voor een pluktuin en wellicht dat we samen leuke dingen kunnen gaan doen, hij stond daar wel positief tegenover”, vertelt Laura Schrijver.

Vlogs op Facebook en YouTube

Ondertussen zitten Esther Loohuis, Laura Schrijver, Stephanie van den Berg en Roy Hallink niet stil. Eén dag in de week zijn ze bezig met het maken van vlogs en bezoeken ze verschillende boerenbedrijven om te laten hoe voedsel wordt geproduceerd. In de video’s laten zien hoe het echt gaat op een boerenbedrijf en geven ze een kijkje achter de schermen. “We posten drie keer week wat, dat kost veel tijd, maar we krijgen hier echt energie van. We merken ook dat we als boeren veel van elkaar leren en steeds meer dingen samen doen.” Zelf merken de Eddies ook dat ze veel nieuwe dingen leren over het boerenbedrijf. “Als je zelf in de kippen of de koeien zit, weet je wat daar speelt. Maar in de filmpjes komen we ook bij boeren die bloemen of fruit telen, zij hebben ook weer met speciale regels en wetgeving te maken.” Aan onderwerpen geen gebrek, zo gingen ze op bezoek bij kwekerij Aarninkhof in Denekamp, bij boer Jan-Willem en zijn kalfjes en bij boer Erik die een energieneutrale stal heeft.

Boeren weten elkaar steeds beter te vinden

Wat Laura, Stephanie, Esther en Roy merken nu ze met Wat Eddie bij verschillende boeren komen, is dat boeren onderling veel meer contact hebben. Dat komt onder meer door de boerenprotesten, waarbij veel boeren elkaar hebben leren kennen. Ook Wat Eddie is zo ontstaan. Tijdens die boerenprotesten werd voor het viertal nogmaals bevestigd wat ze al langer wisten: het is slecht gesteld is met het imago van de boer en er is veel onbekend over de productie van voedsel. Media en burgers hebben volgens hen geen idee hoe het er echt aan toe gaat op een boerderij. Zo ontstond het idee om als boeren een platform te beginnen voor de media en voor de burger. “De dierenactivisten hebben het goed voor elkaar, hun PR is prima, maar wij hadden daar als boeren nooit een antwoord op.” Dat antwoord is er nu wel. Het heet Wat Eddie. En als het aan De Eddies ligt is dit nog maar het begin. “We zijn op zoek naar mensen waar we ons team mee uit kunnen breiden. En wat ik hoop is dat veel mensen gaan begrijpen dat we in Nederland als boeren echt eerlijk en veilig voedsel produceren. We willen niet klagerig zijn, geen eindeloze discussies voeren. Met Wat Eddie kunnen we nu een positief tegengeluid laten horen.

Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Sterk Techniek Onderwijs zoekt bedrijven!

Door:
Jouke Zomer
|
Fotografie:
Redactie
2 min
|
Datum:
8/12/2021

Sterk Techniek Onderwijs creëert beweging in onderwijs- en technieklandschap

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
7/12/2021

“Iedereen moet zijn steentje bijdragen aan een betere en schonere wereld”

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
7/12/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators