an de ingang van het bedrijventerrein in Holten, tussen grote namen, ligt een opvallend veelzijdig mobiliteitsbedrijf. Auto’s, campers, bedrijfswagen, aanhangers, leasecontracten, en... een lunchroom. Wat ooit begon als een kleine garage aan de weg van Holten naar Markelo is uitgegroeid tot een onderneming met meer dan vijfentwintig medewerkers en meerdere bedrijfstakken. Maak kennis met Erik Huzen, uw mobiliteitspartner.
Erik, geboren en getogen Holtenaar, begint in 1996 in een gehuurd pand. “In m’n eentje”, benadrukt hij, “met sleutelen, repareren, onderhoud. Vrij snel kwam de verkoop erbij en toen ging het hard.” In 2001 bouwt hij een nieuw pand aan de andere kant van Holten, in 2009 volgt een tweede werkplaats, een carwash, en extra kantoren voor lease, verhuur en opslag. “We zitten hier echt op een zichtlocatie, de poort van het industrieterrein. Dat merk je aan alles.”
Vreemde eend
Onder de naam Erik Huzen, uw mobiliteitspartner vallen inmiddels meerdere bedrijven: het autobedrijf, Camperonderhoud Oost, Twente Lease, 123busjehuren.nl en Eten bij Huzen. “Die laatste is een vreemde eend in de bijt”, lacht Erik. “Doordat we een onbemand tankstation werden, stond de oude tankshop leeg. Met de behoefte aan overwerkmaaltijden, directielunches en een ontmoetingsplek ontstond het idee vanzelf. Dagelijks bezorgen we lunches bij bedrijven op het industrieterrein. Organisch gegroeid, daar ben ik trots op.” Ook houdt Erik zich bezig met de inkoop van auto’s in het buitenland. “We kopen gericht in voor onze klanten, afgestemd op hun wensen. Zo leveren we echt maatwerk.”
Poespas
Zijn passie ligt bij techniek. Niet bij glimmende koetsen of status, maar bij wat eronder zit. “Wat mijn handen zien, maken ze. Ik heb niks met poespas. Mijn liefde voor motorische techniek is ontstaan bij Müller Transport, waar ik in mijn jeugd werkte. Daarna heb ik een jaar bij een autobedrijf gezeten, waar ik vooral heb geleerd hoe ik níet met klanten wilde omgaan.” Die klantgerichte houding zie je overal in zijn bedrijf terug. “We zijn sterk regionaal gericht, binnen een straal van tien kilometer. Geen poespas, gewoon goede service. We investeren graag in onze klanten.”
“Je moet als ondernemer midden in de samenleving staan”
Meer dan ondernemer
Erik is niet alleen ondernemer, hij is ook betrokken Holtenaar als bestuurslid bij de HIG (Holtense Industriële Groep), voorzitter van Wielervereniging Holten, sponsor van Triathlon Holten en andere sportverenigingen. Hij vindt het belangrijk als vader van sportende kinderen zich in te zetten voor lokale verenigingen. Ook op het gebied van gezondheid en vitaliteit in zijn bedrijf neemt hij verantwoordelijkheid. “Ik sport zelf veel en dat probeer ik ook over te dragen op mijn team. Zo doet jaarlijks een aantal medewerkers mee in het bedrijventeam van de Triathlon Holten. Een fitte medewerker is een blije medewerker. En dat past bij een gezonde en succesvolle bedrijfsvoering. We doen het samen.” Daarnaast moet er voor iedereen een plek zijn in de maatschappij, vindt Erik. “Je moet als ondernemer midden in de samenleving staan. We bieden daarom al sinds jaren plek aan jongeren met een rugzakje, helpen hen met structuur en toekomst.” Daarnaast zoekt hij ontspanning in zomerse cabriotochten met zijn vrouw Anja en houdt hij van goed eten en drinken. “Dat is wanneer ik echt tot rust kom”, zegt hij. “En meestal ontstaan zo ook weer de beste ondernemersplannen.”
Waterstof als kans
De mobiliteitsbranche staat bol van de veranderingen. Elektrisch, hybride, waterstof, wat wordt het? “Dat is het lastige. De visie vanuit de overheid verandert continu en is niet stabiel. Daar wordt niemand gelukkig van; de klant niet, en wij ook niet. Gelukkig rijden auto’s gemiddeld twaalf jaar, dus benzine blijft nog wel even. Eigenlijk verwacht ik dat we tot 2050 nog wel benzineauto’s zien. Hybride, elektrisch, waterstof zal toenemen, maar die ontwikkeling zie ik juist als een mooie kans. Verder zie ik ook groei in het onderhoud van bedrijfsbussen en campers.” De camperbranche is een andere groeipoot. “Daar zijn we al jaren in gespecialiseerd. Zelf ga ik ook graag met de camper op pad. Dat is uit passie ontstaan, zoals zoveel in dit bedrijf.” Het geheim van de smid? Zijn aanpak is gericht op anticiperen en blijven opleiden van monteurs. “We willen een modern autobedrijf blijven en onderscheiden ons door kennis. Die moet je op peil houden. We werken hoofdzakelijk met premium merken zoals BMW, Ford, V.A.G., en zijn al vijfentwintig jaar Volvo-specialist. Dankzij originele merkapparatuur kunnen we onderhoud en garanties op dealerniveau uitvoeren, gewoon in eigen huis. Voor veel autobedrijven verrichten we specialistisch diagnosewerk, omdat ze zelf de kennis of middelen niet in huis hebben.” Met vijftien jaar bestuurservaring in de Bovag kent Erik het speelveld van de branche van binnenuit. Die ervaring helpt hem om snel te schakelen, vooruit te denken en in te spelen op de markt.
Maatschappelijk betrokken
Wat Erik misschien het meest typeert, is zijn mensgerichte ondernemerschap. “We doen veel met relatiebeheer, maar niet alleen zakelijk. Een tijd geleden huurden we bijvoorbeeld het Kulturhus in Holten af voor een avond met onze klanten en relaties. Gewoon, om iets terug te doen.” Hij glimlacht: “Eigenlijk zijn we gegroeid tot een ontmoetingsplek, leerplek, vitaliteitsplek en servicecentrum ineen. Zolang we doen waar we goed in zijn en dichtbij onszelf blijven, blijft het niet alleen leuk, maar zijn we ook van toegevoegde waarde.”