eel bedrijven weten dikwijls heel goed wat ze doen. Jouw product of dienstverlening is voor jou zo kraakhelder als het maar kan! Maar zodra jij als ‘vak-idioot’ het aan jouw potentiële klant wilt verkopen loop je vast. Kies je bij voorbeeld wel de juiste communicatie? Loop je niet vast in je tekstuele jargon? Is mijn presentatie wel volledig? Kortom, waar moet je überhaupt beginnen?
Het cliché is doorgaans waar. We kiezen voor een standaard ‘ABC’tje’ en gaan weer door met ons werk. Waar ik het dan over heb? De kwestie die marketing wordt genoemd.
In jouw bovenkamer weet jij kraakhelder wat je doet. Dus wat doe je dan? Je roept een marketingspecialist- of bureau in. ‘Ik wil dat jullie dit even neerzetten en dit is mijn verhaal.’ Herkenbaar, nietwaar?
Daarna komt de verwachting dat deze marketingacties jou of je bedrijf even volop klandizie gaat opleveren. Klopt! Maar het is zoals je papier in brand steekt; een grote vlam en daarna dooft het langzaam uit.
“Marketing betekent het planten van het zaadje totdat de verkoop kan oogsten”
Waar het verschil in zit?
Het probleem is niet het marketingbureau. Het probleem is ook niet jouw verwachting. Maar het heeft alles te maken met de D van duidelijkheid. Maar de D ontbreekt ook aan het ABC’tje. En eigenlijk bedoel ik dan een ABCD’tje; het simpele model om je marketing positie duidelijk neer te zetten.
Marketing brengt tenslotte geen verkoop. Marketing betekent branding. Marketing betekent het planten van het zaadje totdat de verkoop kan oogsten. Maar marketing betekent ook duidelijkheid. Voor de korte en lange termijn. Marketing werkt pas, als je het snapt.
Vanuit mijn positie werk ik als zelfstandige voor MKB bedrijven. Ik help jou om de teugels aan te trekken richting jouw huidige marketingbureau. Vooral om duidelijkheid te creëren, waar tenslotte iedereen bij gebaat is. Maar, misschien ben je totaal nog niet aan dit onderwerp toegekomen? Dan breng ik je graag in contact met ruim aanbod aan zzp’ers welke passen bij jouw vraag. Dit maakt jou flexibel en tenslotte schaalbaar voor de toekomst.
En vraag je je nu af waar jouw ABC’tje moet beginnen? Laten we eens kennismaken. Een gesprek met een kop koffie kost je tenslotte niets.
Erwin Langenhof
is commercieel strateeg en heeft gewerkt als voormalig commercieel directeur voor diverse groothandelaren. Waarin verkoop en marketing bekend terrein zijn, slaat hij met zijn ervaring een brug tussen deze twee bekende bedrijfseilandjes. Erwin houdt zich met name bezig om te bouwen; business development. No-nonsense, strategisch en vooral duidelijk.
06 - 39 75 75 00
erwin@direxis.nl
www.direxis.nl