25/6/2025

De marketeer van de toekomst werkt coöperatief

Column

Aron Zomer

De marketeer van de toekomst werkt coöperatief

Column

W

e vragen belachelijk veel van marketeers. Alsof je als één persoon verantwoordelijk kunt zijn voor strategie, SEO, merkverhaal, data-tracking, Google Ads, analyse én optimalisatie.

En dat terwijl je ook nog even moet meekijken met design, development, communitybuilding en de juiste tone of voice. Je moet de brug zijn tussen klant en creatie. Tussen data en gevoel. Tussen directie en doelgroep. En oh ja, het moet ook nog converteren.

Het resultaat? Marketeers die zielloos staren naar dashboards, vastlopen in to-do-lijsten en nooit tijd krijgen om terug te gaan naar de kern: waarom je iets doet, voor wie je het doet, en wat het merk echt te vertellen heeft.

Marketing is geen solo-beroep. Maar zo wordt het wel behandeld. Eén functieprofiel, twintig verwachtingen. En als je iets niet weet? Dan leer je het er ‘gewoon bij’. Even een SEO-cursus doen. Een beetje in de website rommelen. Wat podcasts luisteren over merkstrategie. Maar niemand vraagt zich af waarom we überhaupt verwachten dat de marketeer dit allemaal alleen zou moeten kunnen.

En belangrijker nog: waarom we denken dat dát de kwaliteit van marketing verhoogt. Want dat doet het niet. Het maakt marketeers voorspelbaar in plaats van creatief. En verantwoordelijk voor resultaten waar ze maar op een paar onderdelen directe invloed op hebben. Alsof je een voetbalwedstrijd moet winnen als enige speler op het veld.

Dat moet anders. We moeten als marketeer veel vaker de ruimte krijgen om samenwerking op te zoeken. Geen ‘duizendpoot’, maar één team waarin strategie, inhoud, performance en creatie gelijkwaardig meebouwen aan het merk en samenwerken aan een gedeeld eindresultaat.

Want we zijn geen concurrenten. We zijn collega’s in dienst van het verhaal. Het is niet "what’s in it for me?", maar "what’s in it for de klant?". Alleen dan bouw je aan iets wat werkt. Iets wat klopt. Iets wat raakt. Dat lukt niet alleen. Je bouwt een collectief aan expertise om je heen. Een team waarin ieder zijn of haar kracht zichtbaar is, waarin niemand hoeft te overcompenseren en iedereen weet: ik hoef niet álles te kunnen, als ik maar weet wie ik nodig heb.

Want marketing is te belangrijk om aan één iemand over te laten. Te complex voor shortcuts. En te waardevol om in je eentje te dragen.​

CleverMellow Collective
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Release Ondernemersmagazines Twenterand nr. 14 en Wierden-Enter nr. 02 bij Het Rheins

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Petra Holland
2 min
|
Datum:
23/6/2025

Hoe je je als merk onderscheidt in het AI-tijdperk

Door:
Joachim Westera
|
Fotografie:
Joachim Westera
2 min
|
Datum:
18/6/2025

Start van een nieuwe netwerkclub voor verbinding en ontwikkeling

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Joachim Westera
3 min
|
Datum:
10/6/2025

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators