e vragen belachelijk veel van marketeers. Alsof je als één persoon verantwoordelijk kunt zijn voor strategie, SEO, merkverhaal, data-tracking, Google Ads, analyse én optimalisatie.
En dat terwijl je ook nog even moet meekijken met design, development, communitybuilding en de juiste tone of voice. Je moet de brug zijn tussen klant en creatie. Tussen data en gevoel. Tussen directie en doelgroep. En oh ja, het moet ook nog converteren.
Het resultaat? Marketeers die zielloos staren naar dashboards, vastlopen in to-do-lijsten en nooit tijd krijgen om terug te gaan naar de kern: waarom je iets doet, voor wie je het doet, en wat het merk echt te vertellen heeft.
Marketing is geen solo-beroep. Maar zo wordt het wel behandeld. Eén functieprofiel, twintig verwachtingen. En als je iets niet weet? Dan leer je het er ‘gewoon bij’. Even een SEO-cursus doen. Een beetje in de website rommelen. Wat podcasts luisteren over merkstrategie. Maar niemand vraagt zich af waarom we überhaupt verwachten dat de marketeer dit allemaal alleen zou moeten kunnen.
En belangrijker nog: waarom we denken dat dát de kwaliteit van marketing verhoogt. Want dat doet het niet. Het maakt marketeers voorspelbaar in plaats van creatief. En verantwoordelijk voor resultaten waar ze maar op een paar onderdelen directe invloed op hebben. Alsof je een voetbalwedstrijd moet winnen als enige speler op het veld.
Dat moet anders. We moeten als marketeer veel vaker de ruimte krijgen om samenwerking op te zoeken. Geen ‘duizendpoot’, maar één team waarin strategie, inhoud, performance en creatie gelijkwaardig meebouwen aan het merk en samenwerken aan een gedeeld eindresultaat.
Want we zijn geen concurrenten. We zijn collega’s in dienst van het verhaal. Het is niet "what’s in it for me?", maar "what’s in it for de klant?". Alleen dan bouw je aan iets wat werkt. Iets wat klopt. Iets wat raakt. Dat lukt niet alleen. Je bouwt een collectief aan expertise om je heen. Een team waarin ieder zijn of haar kracht zichtbaar is, waarin niemand hoeft te overcompenseren en iedereen weet: ik hoef niet álles te kunnen, als ik maar weet wie ik nodig heb.
Want marketing is te belangrijk om aan één iemand over te laten. Te complex voor shortcuts. En te waardevol om in je eentje te dragen.