10/6/2025

De nieuwe koers op een vertrouwde basis

OH Marketing & Reclame

Koen Heitkamp en Dirk Bruggink
No items found.

De nieuwe koers op een vertrouwde basis

OH Marketing & Reclame

B

ij OH Marketing & Reclame in Wierden waait een frisse wind. Jolanda Oude Hendrikman (43) richtte het bedrijf in 2008 op en doet nu een stapje terug. Twee vertrouwde gezichten binnen OH, Koen Heitkamp (40) en Dirk Bruggink (28), nemen vanaf 2025 officieel de dagelijkse leiding over.

Jolanda begon in 2008 als zelfstandig vormgever en bouwde haar bedrijf stap voor stap uit tot een volwaardig marketingbureau. Nu, zeventien jaar later, is het een strategisch bureau dat vooroploopt in AI én altijd dichtbij zijn klanten blijft. Ook deze nieuwe rolverdeling verloopt op z’n OH’s: geen grote woorden, maar op vertrouwen, met een heldere koers en Twentse nuchterheid.

Vertrouwde gezichten in een nieuwe rol

Dirk Bruggink uit Rijssen kwam in 2020 binnen als online marketeer. “Ze zochten eigenlijk iemand met ervaring, en dat had ik niet. Maar ik dacht: kiekn wat ’t wordt. Tijdens mijn vakantie kreeg ik een appje van Jolanda: 'Ik heb je voicemail ingesproken.' Typisch Jolanda: kort, direct en to the point.” In de jaren daarna groeide Dirk door tot manager en vanaf 1 januari 2025 is het officieel: hij is operationeel verantwoordelijk binnen OH. “Toen ik aangaf dat ik ambities had, zei Jolanda dat ze juist iemand zocht die haar rol binnen een jaar of vijf kon overnemen. Dat is uiteindelijk door omstandigheden wat sneller gegaan. Vanaf dat moment zijn we samen gaan verkennen hoe we die stap konden vormgeven. Niet met een strak vijfjarenplan, maar wel met een duidelijke richting en veel onderling vertrouwen.”

“We hebben geen drie heidagen nodig om een logo te bedenken”

Koen Heitkamp, uit Wierden, is al ruim 13 jaar aan boord. “Ik was de eerste medewerker van Jolanda. Toen OH van zzp naar ‘echt bedrijf’ ging, kwam ik erbij als grafisch ontwerper. De wereld van marketing bestond toen nog nauwelijks zoals die nu is.” Inmiddels is Koen art director én commercieel verantwoordelijk. “Ik ben verantwoordelijk voor wat er binnenkomt. Het meeste van mijn tijd zit in afspraken maken, bellen en netwerken. Maar dat strategisch meedenken over merken blijf ik óók doen.” De overgang voelt voor beiden natuurlijk. “De dagelijkse leiding deden we al langer met z’n drieën. Nu ligt dat steeds meer bij mij en Dirk. Maar Jolanda is er nog steeds hoor, als sparringpartner en vraagbaak,” vertelt Koen.

Duidelijke taal, korte lijnen en geen gedoe

Het team bestaat inmiddels uit acht mensen: online marketeers, een contentmarketeer, tekstschrijver, grafisch vormgever en web-bouwers. Daarnaast werkt OH Marketing samen met een vaste groep van externe specialisten. “We vullen elkaar goed aan. Koen is commercieel sterk en heeft een goed gevoel voor visuele branding. Ik breng daar de strategische lijn in mee, hoe je een merk echt neerzet. En Jolanda brengt bakken ervaring”,  vertelt Dirk. De cultuur is informeel en snel. “Niet in lagen”,  zegt Koen. “Als iemand bijvoorbeeld een idee ziet op TikTok, kijken we meteen mee. We schakelen snel en dat maakt het werk leuk.”

“We houden van een nuchtere, praktische aanpak. Geen Engelse termen of dikke plannen vol vaktaal. Bij ons gewoon duidelijke taal en concrete oplossingen waar de klant wat aan heeft”, zegt Koen. Dirk vult aan: “Natuurlijk zit er een gedachte achter wat we doen. Alleen: we vermoeien de klant er niet mee. Wat kun je voor me doen? Wat kost het? Wat levert het op? Daarop geven we antwoord.”

“AI is voor ons geen bedreiging, maar een kans”

Van traditionele marketing naar slimme toepassingen

Waar OH ooit begon met het ontwerpen van folders en logo’s, is het nu voor veel klanten een strategische partner geworden. De nadruk ligt op het meedenken over de positionering, het merkverhaal en de groeirichting, veel meer dan alleen een mooi ontwerp. AI speelt daarin een belangrijke rol als slimme aanvulling op creativiteit en strategie. Koen: “AI is voor ons geen bedreiging, maar een kans. We gebruiken het volop. Voor visuals, voor plannen, voor ideeën. Het maakt ons sneller en creatiever.” Dirk vult aan: “De kunst wordt om strategisch onmisbaar te blijven. AI maakt veel mogelijk, maar de vertaalslag naar een slimme, kloppende aanpak, dáár zit onze meerwaarde.” Om ook als bureau scherp te blijven, organiseert OH Marketing maandelijks een zogeheten OH-dag: een moment waarop het team bewust stilstaat bij nieuwe technieken, inzichten en hoe die vertaald worden naar de praktijk van de klant. Dirk: “Vroeger zetten we onszelf op plek twee. Nu nemen we daar bewust de tijd voor.”

Groei vanuit een sterke basis

De verschuiving in de rolverdeling zorgt voor nieuwe kansen en energie, maar voelt tegelijk als een logisch vervolg. De koers is veranderd, maar de basis waarop OH Marketing gebouwd is - vertrouwen, vrijheid en Twentse nuchterheid - staat nog altijd overeind. “Wat voor mij veel betekent”,  voegt Dirk toe, “is het vertrouwen dat Jolanda in mij en Koen heeft uitgesproken. Niet iedereen krijgt zomaar de kans om op deze manier door te groeien.”

OH Reclame B.V.
Nijverdalsestraat 109 A, 7642 LD Wierden
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Hoe je je als merk onderscheidt in het AI-tijdperk

Door:
Joachim Westera
|
Fotografie:
Joachim Westera
2 min
|
Datum:
10/6/2025

Start van een nieuwe netwerkclub voor verbinding en ontwikkeling

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Joachim Westera
3 min
|
Datum:
10/6/2025

Niet anders, maar wél bijzonder!

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
3
|
Datum:
10/6/2025

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators