ven brengt Rien Mol ons in verwarring. Het is half april, we hebben net de eerste dagen van rond de twintig graden achter de rug en hij laat foto’s zien van het winterterras. “Van het eerste weekend oktober tot het laatste weekend van februari vind je hier de sfeer van Winter Wonderland”, stelt hij trots. Het ziet er inderdaad aantrekkelijk uit. Alleen… de zomer moet nog beginnen. “Ja”, lacht hij. “Maar de meeste bedrijven gaan in deze periode wel op zoek naar een mooie horecagelegenheid voor de kerstborrel.”
Tja, hier staat dus heel duidelijk de (horeca)ondernemer op. Niet wachten tot de zakelijke gasten naar Landgoed Het Rheins komen, maar tijdig inspelen op te verwachten piekmomenten. Als je de sfeervolle locatie buiten Enter nog niet kent, dan is het zeker de moeite waard om eens een kijkje te nemen. We weten bijna zeker dat je terugkeert. Voor een vergadering en/of businesslunch, een bedrijfsfeest of andere evenementen en activiteiten. “In overleg is veel mogelijk, want we zijn een multifunctionele horeca-accommodatie met de mogelijkheid om kleine of grote groepen te laten overnachten in een van onze zes vakantiehuizen.”

Verborgen parelHet is geen toeval dat Landgoed Het Rheins juist nu in het Ondernemersmagazine is opgenomen. Het familiebedrijf van de broers Rien en Bart Mol viert namelijk het zilveren (25- jarig) jubileum. Van een actieve boerderij met koeien en schapen naar een prachtig etablissement met gevoel voor nostalgie en tegelijk ook met twee benen in de huidige moderne wereld. “We hebben ons door de jaren heen aardig ontwikkeld en telkens verbeteringen doorgevoerd. Dat heeft ons gebracht waar we nu staan.” Het is niet gek om Landgoed Het Rheins te omschrijven als een verborgen parel. Enigszins verscholen in het prachtige buitengebied van Enter vind je er een oase van rust. Ook Mol zelf kan zich wel vinden in de omschrijving. “De locatie is ons unique selling point, dat klopt. Tegelijk is het een beetje onze beperking. Je legt hier niet zomaar even aan. Iedereen die ons bezoekt, komt gericht. Veelal door mond-tot-mondreclame. En daarom investeren we zeker veel in allerlei netwerken.”
“De locatie is ons unique selling point”
Waardering voor opvallend ondernemenDeze bijzondere horeca-accommodatie heeft dus wel een naam hoog te houden. Dat is mede te danken aan een aardige reeks prijzen, nominaties en waarderingen die Landgoed Het Rheins in de loop der jaren in de wacht heeft gesleept. Een bevestiging van goed ondernemerschap, zeker ook gezien de variatie in de onderscheidingen. Het loopt namelijk uiteen van een notering in de landelijke top honderd van fraaie terrassen tot de status van beste trouwlocatie en van respect voor de groene omgeving tot een prijs voor het beste jaarrond terras (Entree Awards). “Het is zeker geen doel op zich”, geeft de mede-eigenaar aan niet graag het stempel prijzenjager te krijgen. “Wel zien we het als waardering voor opvallend ondernemen.”Modern werkgeverschapBinnen de horecawereld zit Landgoed Het Rheins zeker aan de zijde van de ondernemers met lef. “Dat zit ’m met name in de bedrijfsvoering. Zo hebben we in 2017 al de vierdaagse werkweek geïntroduceerd. Daarmee komen we qua rooster beter uit en je bindt de medewerkers meer aan het bedrijf doordat ze weekenden vrij kunnen nemen. Dat is onze invulling van modern werkgeverschap.” Als je over een gezonde portie lef beschikt, denk je ook aan innovatie. Zo is afgelopen winter voor meer dan drie ton geïnvesteerd in een nieuwe keuken. Een gevolg van vooruit denken vindt Mol. “In de horeca hebben we enerzijds te maken met krapte op de arbeidsmarkt en anderzijds is er behoefte aan werkdrukverlichting. Voor ons was de tijd aangebroken om het proceskoken te introduceren waarbij het proces en de apparaten soms meer centraal staan dan de kok. Daarmee kunnen we de werkdruk verlichten en sneller werken. Een mooi voorbeeld is het Halo Heat warm houden (Alto Shaam). Daarmee zijn we in staat om ’s middags een biefstukje te bakken en deze twee uur later te serveren onder dat er sprake is van kwaliteitsverlies. Dat geeft rust en overzicht in de keuken.”
“Het percentage voedselverspilling is teruggebracht van achttien naar elf procent”
Duurzaam ondernemenLandgoed Het Rheins zoekt dus graag de randjes van het ondernemerschap op en gaat ook qua duurzaamheid net een paar stappen verder dan de meeste collega’s. Zo wordt maar liefst tachtig procent van de energie opgewekt door zonnepanelen en opgeslagen in een eigen accu. Ook voedselverspilling is een belangrijk thema bij de horeca-accommodatie in Enter. “We analyseren wat er overblijft op de borden. Met die data in de hand en de wetenschap dat mensen tegenwoordig voor meer eetmomenten kiezen, hebben we besloten met kleinere porties te gaan werken. Het percentage voedselverspilling is daardoor teruggebracht van achttien naar elf procent.”