29/10/2021

Intro Ondernemersmagazine N.05

Purpose

Jouke Zomer
H

et draait tegenwoordig ergens om. Volgens mij is er een beweging gaande in het bedrijfsleven, want werk moet tegenwoordig betekenis hebben. Dat is wat er tegen mij gezegd wordt in gesprekken die ik voer, in interviews die ik houd, en in de boeken die ik lees. Telkens komt het woord purpose naar voren. Het is inmiddels wel een modewoord. In het Nederlands betekent purpose gewoon doel of zingeving. Volgens mij laat het woord zich het beste vertalen als: “Waar ik elke ochtend mijn bed voor uit kom.” In het vorige magazine beschreef ik alwat het doel van dit ondernemersmagazine is. “Het fundament van ondernemend Twenterand versterken door te verbinden en kennis te delen.” Voor mij een goede reden om elke dag mijn bed uit te komen.

Het verbaast mij wel, dat het ineens zo snel gaat nu we (volgensmij) voorbij het punt zijn waar ondernemers ronduit ontkennen dater van alles om hen heen gebeurt. Het is inmiddels nog slechts tegenstribbelen en tegensputteren. Het lijkt wel of iedereen massaal tot de conclusie is gekomen dat ondernemingen veel meer zijn dan de winstmaximalisatiemachines zoals voorheen. Bedrijven nemen hun verantwoording voor zaken zoals gezonde werknemers, het milieu en hun eigen werkomgeving. Of dit komt doordat ze daadwerkelijk een doel hebben, door druk uit de omgeving, of omdat er gewoon geld te verdienen valt, is van minder belang. Ze zijn bezig met vooruitstrevende ontwikkelingen en het lijkt er echt op, dat we in het exponentiële gedeelte van de innovatiefase zijn beland. Auto’s worden elektrisch, windmolens op zee worden winstgevend ten opzichte van door kolencentrales opgewekte stroom en huizen worden gebouwd van hout dat CO2 gebonden heeft.

Je zou zeggen dat iedereen dit toejuicht! Gelukkig is dit niet helemaal zo, want de mens
zit zo niet in elkaar en dus blijven er ook een aantal mensen inclusief ondernemers, flink kritisch. En kritisch volgen lijkt mij een betere houding dan alleen halleluja roepen! Toch zal elke ondernemer zich de komende tijd moeten afvragen welke kant hij of zij op wil en hoe dat te realiseren, want het geluid van bedrijven wordt steeds vaker beoordeeld op hun bijdrage aan een betere of een slechtere wereld. Purpose is eigenlijk een veel breder begrip dan alleen maar een doel of zingeving. Het gaat onder andere over strategie, marketing, groei, innovatie en goed en tevreden personeel, dat ook een doel voor ogen heeft. Het gaat niet over oude en nieuwe economie, of over linkse of rechtse bedrijven. Het werken vanuit purpose gaat over de korte en de lange termijn. Laten zien dat jij intrinsiek gemotiveerd bent om een geweldig bedrijf te runnen is tegenwoordig een businessmodel dat werkt. En dat betekent op de korte termijn gebruik maken van de kansen die zich op dit moment voordoen en op de lange termijn: WINST op alle fronten.

Ondernemersmagazine
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Column Arjen Maat: Groen

Door:
Arjen Maat
|
Fotografie:
Petra Holland
3 min
|
Datum:
24/1/2022

How to Start-up Pt.2: Doe je huiswerk goed!

Door:
Jouke Zomer
|
Fotografie:
Petra Holland
6 min
|
Datum:
24/1/2022

Wil jij werken voor onze Ondernemersmagazines?

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Redactie
1 min
|
Datum:
18/1/2022

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators