n de huidige arbeidsmarkt is het niet eenvoudig om goed personeel te vinden. Veel vacatures blijven openstaan, standaard werving levert steeds minder op en bovenal zijn kandidaten kritisch. Meerdere ondernemers kijken naar mogelijkheden zodat ze toch het juiste talent aantrekken. Recruitmentmarketing en AI lijken de toekomst, maar hoe zet je dit in?
Werven begint niet bij een vacature, maar bij een merk
Met veel succes personeel werven? Dat gebeurt niet direct op het moment dat je een vacature plaatst. Het gaat om jouw verhaal als aantrekkelijke werkgever – zichtbaar op de juiste plekken. Mensen kiezen voor herkenbaarheid en vertrouwen, dan reageren goede sollicitanten op jouw vacatures.
Door gerichte recruitmentmarketing campagnes bereik je het talent dat jij wilt. Met storytelling, juiste communicatie (via social media) en passende vacatureteksten bereik je jouw ideale kandidaat. Het imago van jouw werkgeverschap staat hierin centraal. Zo wek je vertrouwen en trek je vanzelf de beste kandidaten voor de specifieke vacature aan.
Wat AI toevoegt aan het wervingsproces
Er zit een verschil tussen AI en recruitmentmarketing. AI bereikt de juiste doelgroep – die je hebt beschreven in jouw marketingstrategie – sneller. Om segmentatie, targeting en uitvoering bij elkaar te brengen, zet je AI in. Jij bereikt hierdoor de doelgroep beter, met de beschreven in jouw strategie.
AI Recruitment automatiseert de eerste screening van kandidaten. Je houdt de controle over de selectie van kandidaten. Zo selecteer je de beste kandidaten op papier en nodig je ze uit voor een persoonlijk gesprek. Je verliest de menselijke factor hierdoor niet.
Twee strategieën die elkaar versterken
Beide methodes vullen elkaar aan. Binnen jouw recruitmentstrategie gebruik je de inzichten uit AI. De voordelen? Jij krijgt zeer snel inzichten uit de markt en je zet dit direct in op de merkbeleving die je in je strategie staat. Kiezen van de juiste profielen op papier is verleden tijd, want door deze automatisering zie jij de relevante kandidaten die het beste passen bij de vacature.
Wat is dan het grootste voordeel? Ondernemers krijgen meer grip op de werving en maken een betere en snellere match tussen de kandidaat en organisatie. Dus wie vooruit wil in een krappe markt, kiest voor een combinatie met recruitmentstrategie en AI. Fundament en snelheid in één sterke strategie.