et nieuwste social media platform van Meta: Threads. In de Verenigde Staten en het Verenigd Koninkrijk hadden inwoners al de mogelijkheid sinds juli het platform te gebruiken, maar in de Europese Unie had het platform een kleine vertraging. Reden? Die gaf de Ierse toezichthouder Data Protection Commission niet.
Maar nu Threads er is, gaan we ontdekken of het een platform is die jouw marketing kan versterken. Toen ik zelf een Gen Z’er een Thread zag plaatsen, een antwoord op een ouder persoon met ‘Ga lekker terug naar Tiktok boomer’ kon ik mijn lach niet inhouden. Kan dit betekenen dat Threads de nieuwe plek is die gebruikt wordt als dagboek van de onbereikbare generatie? Want als onze familie, kennissen en oudere collega’s massaal op Tiktok zitten, vinden jongere generaties vanzelf een nieuwe plek.
Wat kan ik met Threads?
We snappen het helemaal. Je had net Instagram onder de knie, vertrok iedereen naar Tiktok. Toen je erachter kwam dat Twitter überhaupt nog bestond, zag je alleen maar scheldende nep-accounts en heette het ineens X. En dan komt daar nu Threads ook nog bij.
Maar als je de Twitter-era hebt meegemaakt, dan weet ik zeker dat je het platform Threads in functionaliteiten zo onder de knie hebt. Het is bijna hetzelfde. Maar de aanpak wordt een stuk lastiger, je hebt namelijk een sterke strategische aanpak nodig. Gelukkig had je deze al voor de andere social media platformen, toch? Toch?
Threads is er om jouw volgers up to dat te houden en informatie te delen, in een vermakelijke en humoristische vorm. Als je nog met de U-vorm schrijft, hoef je er waarschijnlijk niet eens aan te beginnen. De doelgroep is namelijk relatief jong (tussen de 18-35 jaar).
Welk soort content kan je posten?:
- Tekstberichten tot maximaal 500 tekens
- Foto’s met een maximum van 10 per post
- Video’s met een maximale lengte van 5 minuten
Maar wat moet ik dan delen?
- Ben jij of zijn er medewerkers bezig met Personal Branding? Dan is dit het moment om op te vallen op een nieuw platform.
- Gebruik het platform om kennis in jouw niche en vakgebied te delen.
- Ga de conversatie aan met jouw ideale klant. Deel content dat aansluit bij de uitdagingen en problemen van je doelgroep. Reageer en creëer
- Claim die autoriteit. Hoe meer waardevolle content je deelt, hoe beter jij jouw ideale klant bereikt. Want niet iedereen is jouw klant en je kunt niet iedereen helpen.
- Win het vertrouwen. Waardoor klanten zich bij jou gaan melden in plaats van dat jij achter hen aan moet vangen.
- Houd het persoonlijk. Threads is nog geen platform voor saaie zakelijke berichten vanuit een bedrijfsaccount. Tenzij je Bol.com bent en overal humor voor inzet.
- De tip die voor elk platform belangrijk blijft: consistentie. Test je content, test waar interactie op komt, test waar je doelgroep naar vraagt.
Threads is een paradijs voor bedrijven met een verhaal
Een social media platform waar geen advertenties op te zien zijn? Bestaan die nog? Blijkbaar! Waar je op elk ander platform niet hoeft te posten om je doelgroep te bereiken (geld smijten), zul je op Threads daadwerkelijk na moeten gaan denken hoe je jouw doelgroep gaat bereiken, fan maken en betrokken houden bij jouw verhaal.
Bedrijven als Upfront zijn gebouwd vanuit een verhaal, ‘Wat oprecht is wint’. En denk je nu bij jezelf: ‘maar als ik dit niet heb. Wat dan?’ Dan is mijn advies om eerst een stap terug te zetten voordat je aan het volgende sociale media platform begint. Want de kans dat je nu wel succesvol op andere sociale media bent, is ook niet denderend groot.
Heb jij al wel een fanbase? Die graag jouw updates volgen, de nieuwtjes liken en met je in gesprek gaan? Dan heb je mogelijk een pot goud aan de andere kant van de regenboog.
- Maak gebruik van doelgroepsegmentatie: bouw een ‘Close Friends List’ en deel specifieke berichten met je fans en houd ze betrokken.
- Zie Threads als een soort bedrijfslogboek, deel persoonlijke verhalen, updates en ga de verbinding aan met je volgers. Hoe transparanter je bent, hoe meer fans je gaat krijgen.
- Start een pol, ga de discussie aan of pak een standpunt in jouw branche. Waarom haken klanten aan bij jou? En niet bij de concurrent? Bouw vanuit hier merkloyaliteit op en vergroot je zichtbaarheid. Al heb je maar 1 fan. Als dat er 2 worden, heb je het aantal al verdubbeld en kun je spreken van succes.
Dat er nog geen advertenties mogelijk zijn, betekent trouwens niet dat ze nooit gaan komen. De vraag is eigenlijk niet of er advertenties komen, maar wanneer. Dan is mijn verwachting dat er, net als bij Facebook, er zoveel advertenties gaan komen dat we opnieuw gillend wegrennen naar het volgende platform.