14/10/2021

Onze mensen zijn de duurzame drijfkracht voor een volhoudbare toekomst

Makers voor Morgen

Bert Nijhuis
D

uurzaamheid is een breed begrip. In de kern draait het om bestendig omgaan met hulpbronnen. In een duurzame wereld zijn sociale, ecologische en economische aspecten met elkaar in evenwicht. Kersverse, jonge ondernemers hebben het voordeel dat ze met een groene lei kunnen beginnen waarin ecologie en sociaal bewustzijn voor hen centraal staan. Voor de bestaande, traditionele maakindustrie is duurzame ontwikkeling ronduit een uitdaging. Dat vergt ondernemersgeest, verlangt visie op de lange termijn, een blik tot over de horizon. Toch kan een concreet bedrijfsvoorval of een onverwachte marktverandering een onderneming óók spontaan dwingen om juíst de economische aspecten als vertrekpunt te nemen voor meer duurzaamheid.

Dat vertrekpunt nam productiebedrijf Profextru uit Hardenberg, al ruim 60 jaar actief als grote verwerker van – sinds 2003 – gerecyclede kunststof voor klanten in Europa en de rest van de wereld. De duurzame kunststofoplossingen dienen voor oever- en dijkbescherming, als scheidingswanden, en voor gevelbekleding. Directeur Bert Nijhuis (1962): ‘Het thema duurzaamheid komt meer en meer vanuit onze organisatie zelf, vanuit de commerciële afdeling, van toeleveranciers en van klanten. Het bewustzijn groeit, met name door reacties van jonge mensen, die ons bedrijf als interessant ervaren omdat we inzetten op duurzaamheid. Voor hen is het reden om hier te solliciteren. Vanzelfsprekend zijn de mensen hier enorm trots op onze producten en op het feit dat we wereldwijd leveren, van China tot Peru. We willen onze profilering en presentatie naar buiten verder aanscherpen met onze duurzame prestaties. Daar hebben we allerlei plannen voor, zoals met campagnes. Het begint bij de basis goed op orde hebben. En die hebben we.’

Profextru

Gerecycled erin, circulair eruit

Het moet allemaal passen binnen de cultuur van een bedrijf. Bert: ‘Uiteindelijk zijn we gewoon een fabriek: er gaat iets gerecycled in en komt er circulair uit. We willen mooie producten maken, samen met de klanten de beste oplossing realiseren. Wij zijn heel zuinig op onze medewerkers. Van nature is ons bedrijf goed voor de medewerkers. Wel zijn we vooral nog een mannenbedrijf. Slechts 10 procent is nu vrouw. Gelukkig neemt het aantal vrouwelijke collega’s wel steeds sneller toe. En daarmee onze diversiteit. Ook zetten we vol in op de duurzame inzetbaarheid van onze mensen. Al met al doen we een hoop dingen voor het welzijn van het team. We zitten middenin het proces van maatschappelijk verantwoord ondernemen. Dat gaat stap voor stap. Het speelt dagelijks op de achtergrond een rol, maar we zijn vanzelfsprekend niet alleen met duurzaamheid bezig. Onze uitgangspositie is goed. Wel doseren we dit thema, afhankelijk van het type markt of soort klant. Daar waar het bruikbaar is, daar vertellen we het. En vergeet niet dat we in bepaalde markten niet rechtstreeks aan eindgebruikers leveren, maar aan de verwerkers in de bouw of een andere sector, één of twee schakels eerder in de totale waardeketen. De LCA en CO2-voetafdruk van onze oplossingen zijn al een paar jaar beschikbaar. Die communiceren we actief in de overheidswereld. Daarbuiten geldt: waar het bruikbaar is, daar vertellen we het. Door nog meer in te zetten op recyclebaarheid kunnen we blijven scoren, ook in het licht van de duurzame doelen voor 2030 en 2050.’

Lees het volledige volhoudbare verhaal van Bert Nijhuis op het platform:

www.makersvoormorgen.nl #De wereld verdient jouw verhaal

Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Wat Eddie’ laat met vlogs zien hoe het écht gaat in een boerenbedrijf

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Nieuwe camperplek van Edwin en Desirée Lohuis meteen geliefd bij toeristen

Door:
Remon Workel
|
Fotografie:
Redactie
4 min
|
Datum:
18/10/2021

Krola Langeveen

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
4 min
|
Datum:
18/10/2021

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Twenterand bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Jeroen Kunst | leef marketing
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators