23/5/2022

Winnende wendbaarheid

Rik Nijkamp: Winnende wendbaarheid

Rik Nijkamp

Winnende wendbaarheid

Rik Nijkamp: Winnende wendbaarheid

M

obiliteit. Volgens google is mobiliteit de beweeglijkheid of het gemak waarmee iemand zich verplaatst. Maar om het nu over het openbaar vervoer en auto’s gaan hebben? Snelle bolides interesseren me niet voldoende. Recentelijk ben ik met de trein geweest omdat ik weer niet op de fiets kon blijven zitten. Ook geen daverend succes.

Arbeidsmobiliteit dan maar? Over hoe jij aantrekkelijk moet blijven voor de arbeidsmarkt? Dat je niet te lang op het pluche moet blijven zitten in je huidige rol, je voortdurend moet blijven leren en je actief moet blijven in je organisatie. Met altijd in gedachten: ‘positief denken is de sleutel tot succes’. Nee, in die bui ben ik ook niet.

Waar ik wel benieuwd naar ben is hoe mobiel de club is waar je werkt? Wat heb jij, of beter gezegd wat heeft je bedrijf, nu opgestoken van corona. Behoorde jouw branche bij de ‘survivors’ of, erger nog, bij de ‘strugglers’? Was het overleven of zelfs echt sabbelen en je continue afvragen hoe je de rekeningen en uitgestelde omzetbelasting gaat betalen? Mooi kloten als je dan ziet dat het andere branches ogenschijnlijk probleemloos voor de wind gaat.

En als je bedrijf minder of nauwelijks last had of zelfs floreerde in de corona-jaren, wat doe jij dan met al die luxe naar de toekomst? Gaat er meer geld naar goede doelen, investeer je in mensen en/of extra middelen in je organisatie? Wapen jij jezelf tegen een volgende uitdaging en hoe doe je dat dan? Dat wil ik graag weten.

Het is alsof alles voor de wind gaat en plots word je goed ziek. Hoe goed heb je dan alles geregeld? Ben je goed verzekerd, heb je jezelf overbodig gemaakt in de organisatie? Wat heb je ‘gemanaged’? Wat doe jij eigenlijk concreet om vooral maar niet ziek te worden? Waaruit bestaat jouw eigen zakelijke en persoonlijke preventiepakket?

Misschien verwar ik mobiliteit van een organisatie met wendbaarheid. Of met adaptief vermogen; het vermogen om je aan te passen. Wat betekent een volgende lockdown voor jouw organisatie? En wat betekent dat dan voor jouw acties van vandaag en morgen? Ik kan me voorstellen dat je daar over nadenkt.

Ook met de huidige WAR on Talent is wendbaarheid je missie. Heb je het vermogen je aan te passen aan de nieuwe generatie die gelooft in goede doelen, zitzakken en de mobiele telefoon? Een generatie die bij verbinding denkt aan de bus of het spoor. Een generatie die 5,9 uur per dag stilzit, een uur meer dan de huidige 65-plussers.

Het is net als die reclame op TV waarin die investeerder roept: ‘winnaars hebben een plan’. Zo’n plan gun ik iedereen, jij jezelf ook?

Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

“Inzicht in de materie leidt tot oplossingen van problemen”

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Frank Visschedijk
3 min
|
Datum:
28/3/2024

Van start-up naar grote speler: hier moet je aan denken wanneer je bedrijf groeit

Door:
Redactie
|
Fotografie:
Redactie
1 min
|
Datum:
28/3/2024

Bijzondere kozijnoplossingen en persoonlijke aandacht altijd voorop

Door:
Ciska Oude Engberink
|
Fotografie:
Redactie
3 min
|
Datum:
21/3/2024

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators