e hebben minder kantoren dan vroeger, maar we zijn er nog steeds. Op loopafstand, telefonisch, of via de sportvereniging. Hans Brinks, directeur grootzakelijk bij Rabobank, zegt het met een glimlach. Hij hoeft zïjn eigen verhaal eigenlijk niet meer uit te leggen. In Rijssen en Holten weten ondernemers hem en zijn collega’s al lang te vinden.
Naast Brinks zijn Frank Bekke (accountmanager mkb voor onder meer Rijssen) en Jeroen Gerrits (accountmanager voor onder andere Holten) aangeschoven in het Rabo-kantoor in Rijssen. Samen vertellen ze over de lokale betrokkenheid van de bank, die er - ondanks dat de fysieke nabijheid minder lijkt - nog steeds volop is.
Het draait om nabijheid
Want die nabijheid, dat is waar het zeker in Twente nog steeds om draait. Hoewel de wereld volop digitaliseert, blijft er behoefte aan een bank die je niet alleen kent van een app, maar ook van een handdruk. Het aantal bankkantoren in de regio is dan weliswaar afgenomen, klanten weten nog steeds de weg te vinden naar de Rabo-bankiers. “Vroeger kwam je voor honderd gulden aan de balie”, zegt Hans. “Nu loop je alleen als er iets misgaat in paniek binnen. Bijvoorbeeld omdat je je bankpas kwijt bent. En dan is het belangrijk dat je weet wie je voor je hebt.”
“De persoonlijke band vinden wij belangrijk, maar onze klanten ook”
Vertrouwen en betrokkenheid
Klanten vinden het dus belangrijk om te weten met wie ze zaken doen, vandaar dat Rabobank ook nog steeds over meer kantoren beschikt dan andere grootbanken. Dat geldt voor particulieren, maar zeker ook voor zakelijke klanten. “Het gaat om vertrouwen en betrokkenheid.” Die betrokkenheid zie je ook buiten kantooruren. Of het nu gaat om verduurzaming, een bedrijfsovername of een ondernemersavond, Rabobank is er bij. “We zitten in het marktteam Rijssen en delen elke twee weken wat we horen, zien en signaleren in de regio”, vertelt Frank. “Zo hoor je welke ondernemer plannen heeft, wie met uitdagingen worstelt en wie misschien wel geholpen kan worden. Ons 06-nummer is ook gewoon bekend bij de ondernemers. Die persoonlijke band vinden wij belangrijk, maar onze klanten ook.”
Samenwerken in marktteams
Sinds de coronatijd is hybride werken ook binnen de bank een blijvertje. “De afstand die thuiswerken met zich meeneemt, compenseren we weer door samen te werken in bijvoorbeeld marktteams. Of hier op ons kantoor in Rijssen. Bij klanten gaan we juist veel langs, dat maakt het contact ook prettiger voor hen.” Jeroen: “We denken niet alleen aan de financiën, maar ook aan de mensen daarachter. Onze kracht ligt bij de betrokkenheid van a tot z.” Dat gaat niet alleen om particuliere én zakelijke klanten individueel. Ook op grotere thema’s neemt Rabobank haar rol serieus. Energietransitie, voedseltransitie en financieel gezond leven zijn meer dan modewoorden. “We hebben kennis in huis, lokaal en op ons hoofdkantoor in Utrecht. En we brengen ondernemers ook met elkaar in contact”, zegt Hans. “Als twee transporteurs allebei hun wagenpark willen verduurzamen, dan helpen wij die lijntjes te leggen. Verduurzaming komt in ieder gesprek wel naar voren.”
“Wij maken het verschil in de manier waarop we klanten benaderen”
Coöperatieve gedachtengoed als kompas
Het verschil met andere banken? Volgens Jeroen zit dat niet in de producten, die zijn zeker vergelijkbaar. “Wij maken het verschil in de manier waarop we klanten benaderen en hoe we met ze omgaan. We zijn niet alleen bankiers, we zijn ook buren, ouders op het schoolplein en vrijwilligers bij de sportclub.” Rabobank bedient ondernemers van starter tot grootzakelijk, inclusief een aparte afdeling voor agrarische klanten. En altijd met het coöperatieve gedachtegoed als kompas. “We hebben een actieve ledenraad,” vertelt Hans. “Zij denken mee over waar we ons op focussen. En uit die betrokkenheid ontstaan ook prachtige initiatieven zoals het Noabershof, een woonproject voor jong en oud dat hier in de regio is gestart.”
Behoefte aan lokaal aanwezige bank
De kracht van deze regio zit in het samendoen, daar zijn de drie het wel over eens. In noaberschap. “Problemen worden hier samen opgelost”, zegt Hans. “Of het nu om netcongestie gaat of om een dorpsinitiatief. En als wij daar iets in kunnen betekenen - met een advies, een netwerk of financiering - dan doen we dat graag.” Hans benadrukt dat hij het belangrijk vindt om jongeren al vroeg wegwijs te maken met geldzaken. Dat doet hij bijvoorbeeld door het geven van gastlessen. “Geniaal om te doen. Ik laat ze dan bijvoorbeeld hun eigen bedrijfje starten, daar komen de mooiste dingen uit.” Wat blijft is dat particulieren en ondernemers in Rijssen en Holten behoefte blijven houden aan een bank die dichtbij staat. Fysiek, maar vooral menselijk. “Het mooiste compliment?”, zegt Jeroen. “Dat je als bankier niet wordt gezien als bankier, maar gewoon als Jeroen.”
06 12 36 49 91 (Hans Brinks),
06 57 56 65 07 (Frank Bekke),
06 22 39 17 02 (Jeroen Gerrits)