28/5/2025

“We zijn niet zomaar een bank, we zijn ook gewoon buren"

Rabobank

Hans Brinks, Frank Bekke en Jeroen Gerrits
Johan Koning
Johan Koning
Hengelo | Nederland

“We zijn niet zomaar een bank, we zijn ook gewoon buren"

Rabobank

"W

e hebben minder kantoren dan vroeger, maar we zijn er nog steeds. Op loopafstand, telefonisch, of via de sportvereniging. Hans Brinks, directeur grootzakelijk bij Rabobank, zegt het met een glimlach. Hij hoeft zïjn eigen verhaal eigenlijk niet meer uit te leggen. In Rijssen en Holten weten ondernemers hem en zijn collega’s al lang te vinden.

Naast Brinks zijn Frank Bekke (accountmanager mkb voor onder meer Rijssen) en Jeroen Gerrits (accountmanager voor onder andere Holten) aangeschoven in het Rabo-kantoor in Rijssen. Samen vertellen ze over de lokale betrokkenheid van de bank, die er - ondanks dat de fysieke nabijheid minder lijkt - nog steeds volop is.

Het draait om nabijheid

Want die nabijheid, dat is waar het zeker in Twente nog steeds om draait. Hoewel de wereld volop digitaliseert, blijft er behoefte aan een bank die je niet alleen kent van een app, maar ook van een handdruk. Het aantal bankkantoren in de regio is dan weliswaar afgenomen, klanten weten nog steeds de weg te vinden naar de Rabo-bankiers. “Vroeger kwam je voor honderd gulden aan de balie”,  zegt Hans. “Nu loop je alleen als er iets misgaat in paniek binnen. Bijvoorbeeld omdat je je bankpas kwijt bent. En dan is het belangrijk dat je weet wie je voor je hebt.”

“De persoonlijke band vinden wij belangrijk, maar onze klanten ook”

Vertrouwen en betrokkenheid

Klanten vinden het dus belangrijk om te weten met wie ze zaken doen, vandaar dat Rabobank ook nog steeds over meer kantoren beschikt dan andere grootbanken. Dat geldt voor particulieren, maar zeker ook voor zakelijke klanten. “Het gaat om vertrouwen en betrokkenheid.” Die betrokkenheid zie je ook buiten kantooruren. Of het nu gaat om verduurzaming, een bedrijfsovername of een ondernemersavond, Rabobank is er bij. “We zitten in het marktteam Rijssen en delen elke twee weken wat we horen, zien en signaleren in de regio”, vertelt Frank. “Zo hoor je welke ondernemer plannen heeft, wie met uitdagingen worstelt en wie misschien wel geholpen kan worden. Ons 06-nummer is ook gewoon bekend bij de ondernemers. Die persoonlijke band vinden wij belangrijk, maar onze klanten ook.”

Samenwerken in marktteams

Sinds de coronatijd is hybride werken ook binnen de bank een blijvertje. “De afstand die thuiswerken met zich meeneemt, compenseren we weer door samen te werken in bijvoorbeeld marktteams. Of hier op ons kantoor in Rijssen. Bij klanten gaan we juist veel langs, dat maakt het contact ook prettiger voor hen.” Jeroen: “We denken niet alleen aan de financiën, maar ook aan de mensen daarachter. Onze kracht ligt bij de betrokkenheid van a tot z.” Dat gaat niet alleen om particuliere én zakelijke klanten individueel. Ook op grotere thema’s neemt Rabobank haar rol serieus. Energietransitie, voedseltransitie en financieel gezond leven zijn meer dan modewoorden. “We hebben kennis in huis, lokaal en op ons hoofdkantoor in Utrecht. En we brengen ondernemers ook met elkaar in contact”,  zegt Hans. “Als twee transporteurs allebei hun wagenpark willen verduurzamen, dan helpen wij die lijntjes te leggen. Verduurzaming komt in ieder gesprek wel naar voren.”

“Wij maken het verschil in de manier waarop we klanten benaderen”

Coöperatieve gedachtengoed als kompas

Het verschil met andere banken? Volgens Jeroen zit dat niet in de producten, die zijn zeker vergelijkbaar. “Wij maken het verschil in de manier waarop we klanten benaderen en hoe we met ze omgaan. We zijn niet alleen bankiers, we zijn ook buren, ouders op het schoolplein en vrijwilligers bij de sportclub.” Rabobank bedient ondernemers van starter tot grootzakelijk, inclusief een aparte afdeling voor agrarische klanten. En altijd met het coöperatieve gedachtegoed als kompas. “We hebben een actieve ledenraad,” vertelt Hans. “Zij denken mee over waar we ons op focussen. En uit die betrokkenheid ontstaan ook prachtige initiatieven zoals het Noabershof, een woonproject voor jong en oud dat hier in de regio is gestart.”

Behoefte aan lokaal aanwezige bank

De kracht van deze regio zit in het samendoen, daar zijn de drie het wel over eens. In noaberschap. “Problemen worden hier samen opgelost”, zegt Hans. “Of het nu om netcongestie gaat of om een dorpsinitiatief. En als wij daar iets in kunnen betekenen - met een advies, een netwerk of financiering - dan doen we dat graag.” Hans benadrukt dat hij het belangrijk vindt om jongeren al vroeg wegwijs te maken met geldzaken. Dat doet hij bijvoorbeeld door het geven van gastlessen. “Geniaal om te doen. Ik laat ze dan bijvoorbeeld hun eigen bedrijfje starten, daar komen de mooiste dingen uit.” Wat blijft is dat particulieren en ondernemers in Rijssen en Holten behoefte blijven houden aan een bank die dichtbij staat. Fysiek, maar vooral menselijk. “Het mooiste compliment?”, zegt Jeroen. “Dat je als bankier niet wordt gezien als bankier, maar gewoon als Jeroen.”

06 12 36 49 91 (Hans  Brinks),
06 57 56 65 07 (Frank Bekke),
06 22 39 17 02 (Jeroen Gerrits)

Rabobank
Boomkamp 31, 7461 AW Rijssen
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

“Het mooiste is als ik niet nodig ben”

Door:
Astrid Olde Olthuis
|
Fotografie:
Gerbert Voortman
2 min
|
Datum:
28/5/2025

“Je moet het met mekaar doen”

Door:
Marion van Sermondt
|
Fotografie:
Jan-Thijs Vlaskamp
3 min
|
Datum:
28/5/2025

Altijd in beweging: ondernemer Erik Huzen

Door:
Astrid Olde Olthuis
|
Fotografie:
Jan-Thijs Vlaskamp
3 min
|
Datum:
28/5/2025

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators