iwald wil dé circulaire hub zijn voor metaalstromen en een actieve rol spelen bij het vinden van oplossingen voor internationale milieuvraagstukken. “Al vanaf 2011 zijn wij de duurzame, circulaire weg ingeslagen door te investeren in een afvalscheidingsmachine met een reeks scheidingslijnen erachter,” aldus Ewald Huzink, die samen met zijn broer Gert de directie vormt van Riwald Recycling. Gert vult aan: “Wij zagen in een vroegtijdig stadium in dat er een gebrek aan grondstoffen zou ontstaan en dat wij daarop moesten inspelen. Op een gegeven moment is de aarde simpelweg uitgeput en dat moeten we met zijn allen voorkomen. Daarin willen wij een belangrijke rol spelen.”
Inmiddels, tien jaar later, heeft Riwald Recycling, dat ook een vestiging heeft in Beverwijk, enorme stappen gezet in de verdere ontwikkeling van materialen, techniek en kennis op het gebied van circulaire afvalscheiding. Gert: “Wij recyclen jaarlijks honderdduizenden tonnages aan afvalmaterialen. Die variëren van elektrische huishoudelijke apparatuur en industriële hoogwaardige reststromen tot treinstellen en vliegtuigen. De recycling levert meer dan honderdvijftig soorten duurzame grondstoffen op.”
Maximaal efficiënt gebruik van grondstoffen
De vestiging in Almelo, een complex van 60.000 vierkante meter, heeft een hightech granulator met innovatieve scheidingstechnologieën waardoor alle ijzerhoudende (ferro) en niet-ijzerhoudende (non-ferro) metalen van elkaar worden gescheiden. Hiermee worden bijna alle grondstoffen geschikt maakt voor honderd procent hergebruik. Op die manier draagt Riwald bij aan een maximaal efficiënt gebruik van grondstoffen. De inzet van robotica, waarmee kleur en compositie van materialen steeds beter onderscheiden kunnen worden, wordt hierbij steeds belangrijker. Ook is er een nauwe samenwerking met de UT om technologieën verder te kunnen ontwikkelen. Riwald heeft in de persoon van Ömer Avci, die aan de UT Circulair Supply Chain Management heeft gestuurd, in dienst genomen. Ömer houdt zich bezig met het implementeren van technologische kennis binnen Riwald om verdere stappen te zetten teneinde een maximaal efficiënt gebruik van grondstoffen te realiseren. Ewald: “Onze research-afdeling is zeer belangrijk; er worden mooie dingen ontwikkeld. Zo zijn we bezig om zelfs uit de laatste fijne stof die bij het recyclen vrij komt weer het metaal terug te winnen. We willen zo dicht mogelijk naar die honderd procent circulair recyclen.”
Ook duurzaam produceren en transport
Het gaat bij duurzaamheid natuurlijk niet alleen om het recyclen zelf, maar ook om de wijze van produceren, de fabriek en de machines. Ewald: “De elektrificatie gaat steeds verder. Imposant voorbeeld daarvan is de recentelijk aangeschafte elektrische hijskraan. Ook zijn we bezig met plannen om door middel van pyrolyse plastic afval dat niet interessant is voor de kunststofindustrie om te zetten in gassen waarmee elektriciteit wordt opgewekt. En zo zijn er meer voorbeelden te noemen. Onze doelstelling is dat we over vijf jaar onze eigen energiestromen opwekken uit eigen materiaal.” Ook het transport waarvan Riwald zich bedient draagt bij aan de duurzaamheid van het bedrijf. Gert: “Onze vestiging in Almelo ligt aan het Twentekanaal waardoor we over water kunnen vervoeren, een duurzaam alternatief voor wegtransport. Dat geldt ook voor onze Beverwijkse vestiging die aan het Noordzeekanaal ligt.” Al met al levert Riwald een belangrijke bijdrage aan verduurzaming, energietransitie en circulariteit. Ewald, tot slot: “Elk bedrijf zou dat moeten doen en in snel tempo. Dat gebeurt naar mijn idee nog lang niet in voldoende mate. We moeten helaas constateren dat nog te veel bedrijven alleen willen verduurzamen als ze er financieel beter aan worden. Dat is geen goede denkwijze. We moeten voor de generatie na ons allemaal in een circulaire en duurzame maatschappij investeren. De overheid heeft de taak dwingender te worden, simpelweg omdat het niet anders kan!”
“We moeten allemaal in een circulaire en duurzame maatschappij investeren”
Sinds 2019 heeft het Riwald Dakar Team al een unieke samenwerking met de Tsjechische partner MKR Technology met de hybride off-road Renault truck. Riwald Recycling is een van de voorlopers op het gebied van hybride en elektrisch aangedreven kranen. Vandaar de keuze voor de hybride off-road truck, waarmee het Riwald Dakar Team sinds 2020 uitkomt in de befaamde Dakar Rally. Zowel het bedrijf Riwald Recycling als het Riwald Dakar Team gelooft in duurzaamheid. Het team stond dan ook als eerste deelnemer aan de start met alternatieve brandstof of aandrijving, gewaagd en ambitieus. Het starten van dit complexe project met de hybride Renault-truck heeft het Riwald Dakar Team de nodige kopzorgen gebracht. Gert Huzink: “Het is niet eenvoudig iets nieuws te brengen en de afgelopen twee jaar is dat met vallen en opstaan gegaan. Maar we blijven ervoor gaan en uiteindelijk zullen we deze truck perfectioneren!”
Ook Dakar (organisator A.S.O) is bezig met de toekomst, te weten zero emissie en groene energiebronnen in de voertuigen. Van pionier tot onderdeel van een van de belangrijkste projecten van de Dakar: Riwald Dakar Team maakt nu officieel deel uit van Dakar Future.