2/7/2025

Wat zou je doen met een miljoen?

Column Christiaan Slierendrecht

Christiaan Slierendrecht

Wat zou je doen met een miljoen?

Column Christiaan Slierendrecht

R

ecent bedacht m’n dochter (7) een idee om haar eerste miljoen te verdienen terwijl we ‘s avonds aan de eettafel zaten.

Het ontstond na m’n vraag: “Wat zou je doen met een miljoen?”

Het antwoord daarop was vertederend. Ze zou met een miljoen arme kinderen gaan helpen die honger hadden en geen speelgoed konden kopen.

Maar hoe doe je dat dan, een miljoen verdienen, om die arme kinderen mee te kunnen helpen? Het idee dat vervolgens uit haar mond kwam sloeg me bijna steil achterover. Ik bedoel, ik weet hoe creatief en overtuigend m’n dochter met vlagen kan zijn. Maar zeg zelf::

“We gaan loom bandjes maken voor alle namen die er op de wereld zijn. Maar er is maar 1 armbandje per naam.”

Na een marktonderzoek van 3 seconden wist onze vriend Chad (GPT) te vertellen dat er wereldwijd miljoenen unieke voornamen bestaan en dat het er alleen in Nederland al zo’n 500.000 zijn.

Flinke target market met internationale expansie mogelijkheden dus.

Het idee bevatte een paar elementen waarvan ik als ondernemer en marketeer onder de indruk was. De uniekheid ervan. Het concept van schaarste en exclusiviteit (slechts 1 armbandje per naam). En last but not least: de aanleiding. Het kwam namelijk voort uit de intentie om een miljoen te gaan verdienen om arme kinderen te gaan helpen.

Het deed me ergens ook denken aan ‘The million dollar homepage’. Een idee wat in 2005 werd opgezet. Het jaar waarin ik zelf m’n eerste website lanceerde en me kennis liet maken met de wondere wereld van online marketing. The million dollar homepage was een idee van de Britse student Alex Tew, met als doel om zijn studiekosten te betalen. Hij zetten een website op met 1000 x 1000 pixels en verkocht iedere pixel als advertentieruimte voor 1 dollar per pixel. De site ging viraal. Totale opbrengst: $1.037.100.

Regelmatig zie ik ondernemers worstelen met ethiek in marketing en business. De grens tussen manipulatie en ‘manipuhelpen’ (zoals Remco Claassen dat zo mooi zegt) is niet altijd even duidelijk. Net als het inzetten van een waaier van psychologische beïnvloedingsmechanismen die je als marketeer tot je beschikking hebt,

Maar is dat niet gewoon een gemiste kans? Kunnen we niet veel meer naar marketing en ondernemen kijken vanuit het idee dat marketing in dienst kan staan van positieve verandering in de wereld? Of soms gewoon simpelweg om je studiekosten te kunnen betalen of arme kinderen te kunnen helpen?

De les die ik van m’n dochter leerde?

Het verschil zit in intentie.

Wanneer je startpunt als ondernemer is om een positieve impact te maken, dan is marketing een enorm krachtige tool. Om je product of dienst op een slimme manier te positioneren. Om andere mensen de kans te geven om bij te dragen aan een betere wereld. Om zingeving te verweven met business.

Wanneer je dat doet wordt het verdienen van miljoenen geen doel op zich, maar een middel om de wereld te veranderen.

Het maakt me nieuwsgierig.

Vanuit welke intentie vlieg jij marketing aan?

Ps. Op 30 oktober komen we samen met ondernemers, marketeers en changemakers in de Prodentfabriek in Amersfoort om marketing te omarmen als vehikel tot positieve verandering. Met inspirerende keynotes, break-outs en ontmoetingen. Meer info en tickets vind je via: www.marketeersvandetoekomst.nl Ben je er bij om deze beweging verder aan te zwengelen?

DigitaalGroeien
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

De marketeer van de toekomst werkt coöperatief

Door:
Aron Zomer
|
Fotografie:
Redactie
1 min
|
Datum:
25/6/2025

Release Ondernemersmagazines Twenterand nr. 14 en Wierden-Enter nr. 02 bij Het Rheins

Door:
Anno Oude Engberink
|
Fotografie:
Petra Holland
2 min
|
Datum:
23/6/2025

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators