29/10/2021

Welke mogelijkheden biedt LinkedIn adverteren voor jou?

Innomads

Joost Lansink

Welke mogelijkheden biedt LinkedIn adverteren voor jou?

Innomads

H

ey Nomad! In dit tweede kennisblog gaan we dieper in op social media advertising. En wel specifiek op adverteren via LinkedIn. Want in Nederland heeft LinkedIn circa 5 miljoen gebruikers anno 2021. Daarmee is het aantal gebruikers in Nederland het afgelopen jaar met 300.000 gegroeid. De rek is er bij LinkedIn dus nog lang niet uit! Wist je bijvoorbeeld al dat je via LinkedIn specifieke bedrijven en functies kunt targeten? Kom, ik gids je door de wondere wereld van LinkedIn Advertising...

Hoe weet ik of LinkedIn adverteren geschikt is voor mijn bedrijf?

Wanneer werkt LinkedIn adverteren nou wel/niet? LinkedIn is een geschikt medium om B2B onder de aandacht te komen bij je klanten, relaties en/of prospects. Kort samengevat kun je LinkedIn adverteren inzetten om de volgende doelgroepen te bereiken:

  1. Business 2 business doelgroepen;
  2. Wederverkopers en leveranciers;
  3. Professionals in jouw vakgebied (ook t.b.v. vacatures).

Bij Innomads adverteren we voor alle 3 deze doelgroepen bij verschillende klanten. Bedrijven waarvoor LinkedIn adverteren geschikt is, zijn bijvoorbeeld bedrijven in de zakelijke dienstverlening, werving & selectie, notarissen, advocaten, HR en ICT. Maar ik wil bedrijven in andere branches zeker niet uitsluiten!

Daarnaast wordt LinkedIn adverteren ook veel toegepast wanneer je als bedrijf op zoek bent naar personeel en/of wanneer je als bedrijf in de (groot)handel actief bent om daarmee wederverkopers en/of leveranciers te bereiken. Met 5 miljoen professionals is de kans groot dat (een deel van) jouw doelgroep ook op LinkedIn aanwezig is.

“Met 5 miljoen professionals is de kans groot dat (een deel van) jouw doelgroep ook op LinkedIn aanwezig is.” Joost Lansink

Jouw specifieke doelgroep bereiken via LinkedIn

LinkedIn biedt een breed scala aan targeting mogelijkheden aan om precies bij die doelgroep onder de aandacht te komen die jij wil bereiken. Zo zorg je ervoor dat je effectief kunt adverteren geheel afgestemd op jouw doelgroep.

Daarbij heeft LinkedIn fantastische targeting-mogelijkheden die andere social media platfora niet bieden. Je kunt daarbij o.a. denken aan het adverteren op specifieke bedrijven én het adverteren op bepaalde kennisgroepen. Ik zal enkele zeer interessante targeting mogelijkheden op een rijtje zetten.

Adverteren op bedrijfsnaam

Kun je via LinkedIn dan daadwerkelijk op een specifieke bedrijfsnaam adverteren? Het antwoord is ‘Ja’. Meerdere bedrijven tegelijkertijd zelfs. Dit kan interessant zijn wanneer je bijvoorbeeld een bouwbedrijf hebt. Je kunt dan targeten op (namen van) woningcorporaties en/of vastgoed- en projectontwikkelaars. Dit is slechts één voorbeeld. Misschien heb jij wel een veel beter idee?

Adverteren op bedrijfsgrootte

Ben jij succesvol in het bedienen van startups? Of heb je juist succes bij het MKB? LinkedIn biedt de mogelijkheden om te adverteren op diverse bedrijfsgroottes. Bedrijfsgrootte in de zin van ‘het aantal werknemers van een bedrijf’. Je kunt je advertenties bijvoorbeeld laten zien aan bedrijven tot 10 werknemers, tot 50, tot 200 of tot 1000 werknemers (niet alle opties staan hier benoemd).

Adverteren op opleidingsniveau

Een interessante optie is het adverteren op opleidingsniveau. Stel je hebt een vacature uit staan. Dan wil je natuurlijk enkel sollicitanten met het juiste opleidingsniveau. Superhandig, want via LinkedIn target je heel simpel op bijvoorbeeld ‘bachelor niveau’. En natuurlijk kun je ook nog de juiste studierichting(en) aanvinken. Om het af te maken kun je daar nog de onderwijsinstelling aan toevoegen.

Adverteren op demografische gegevens

Eigenlijk de meest eenvoudige optie in het rijtje. Je adverteert simpelweg op geslacht en/of leeftijd. Uiteraard kun je wel verschillende doelgroepen combineren. Zo kun je op demografische gegevens, opleidingsniveau en bedrijfsgrootte tegelijkertijd adverteren. Handig toch?

Adverteren op kennisgroepen

Dit behoeft geen verdere toelichting toch? Ik noem gewoon enkele voorbeelden. Denk aan kennisgroepen op het gebied van; ICT-professionals & opdrachtgevers, bouw en vastgoed, zorg professionals, horeca Nederland, leveranciers agrarische sector, Twente professionals en/of Twente commercieel, marketing & social media etc. etc.

Enkele interessante advertentie-typen die LinkedIn biedt

Ik ben enthousiast over LinkedIn als (advertentie)platform zoals je merkt. Dat komt omdat je jouw advertenties kunt laten zien aan beslissers. Professionals die zelf kiezen om wel of niet met jou te werken. Deze professionals kun je op verschillende manieren benaderen. Zoals;

  • Een advertentie met één afbeelding + tekst;
  • Meerdere afbeeldingen in een carrousel;
  • De videoadvertentie voor veel interactie;
  • Gespreks- en berichtadvertenties in je postvak;
  • Het leadformulier welke gedownload kan worden.

Per doelgroep en advertentiedoel bepaal je welk advertentietype het meest interessant is.

Te behalen doelstellingen via LinkedIn adverteren

Er zijn diverse doelstellingen in te stellen via LinkedIn Ads. Je kunt hierbij denken aan het opbouwen van merkbekendheid bij je doelgroep. In dat geval werkt LinkedIn ondersteunend aan andere online marketing methodieken. Maar je kunt ook concreet inzetten op het genereren van leads. Of je kiest ervoor om clicks te genereren naar jouw website. In het laatste geval kun je weer cross-mediaal retargeten om zo onder de aandacht te blijven van je bezoekers.

Ik hoop middels dit kennisblog je meer inzicht te hebben gegeven in de fantastische wereld van LinkedIn adverteren. Heb je hierover nog vragen of ben je gewoon benieuwd hoe je de online marketing binnen jouw bedrijf naar het hoogste niveau tilt? Schroom dan niet op contact met mij op te nemen. Doen!

Luister ook de podcast ‘Slim Groeien’ waarin deze en nog veel meer online groeimogelijkheden aan bod komen.

Innomads
Oppersveldweg 7, 7636 RH, Agelo
Ga naar de website
Vond je dit een goed artikel? Help dan het ondernemersmagazine aan 1000 vrienden. Want alleen met behulp van vrienden kunnen wij er voor zorgen dat jij als ondernemer het hele jaar door voorzien wordt van relevante artikelen. Daarnaast krijg je als particulier het magazine 2x per jaar thuisgestuurd en voor bedrijven zijn er nog vele andere extra's. Dus wil je ons ondersteunen kijk dan snel wat wij jou te bieden hebben. Vrijwel iedere euro die binnenkomt, investeren wij in onze journalistiek. Bekijk wie er al vriend of partner zijn.

Alvast bedankt namens iedereen bij Ondernemersmagazine.nl
Ik word vriend
misschien ook interessant

Bouwbedrijf Webbink: “Bouwen is een feestje”

Door:
Bert Kroondijk
|
Fotografie:
Petra Holland
4 min
|
Datum:
4/7/2022

Hoe maak je een hybride (thuis)werkplan?

Door:
|
Fotografie:
Redactie
3 min
|
Datum:
4/7/2022

Samen Tot De Nek In De Drek

Door:
Redactie
|
Fotografie:
Redactie
2 min
|
Datum:
4/7/2022

De Kennismail

Ontvang één keer per maand onze nieuwsbrief met de beste verhalen, columns, nieuws en tips.
Bedankt! Jouw inschrijving is ontvangen.
Oops! Er ging iets mis tijdens het versturen van het formulier.

De meest recente nieuwsbrief

Klaar om jouw bedrijf in de schijnwerpers te zetten?

Is jouw bedrijf klaar om extra onder de aandacht te komen? Wil je laten zien waar je dagelijks mee bezig bent zodat andere ondernemers jouw bedrijf en jouw producten of diensten beter leren kennen? Deelnemen aan het Ondernemersmagazine is de perfecte manier om deze doelstellingen te realiseren.
Door mee te doen aan het Ondernemers Magazine Gemeente Tubbergen bereikte ik gericht 2000 ondernemers. Hier hield ik een aantal mooie contacten en nieuwe opdrachten aan over.
Joost Lansink | Innomads
Bedankt voor het invullen van het contactformulier. Wij nemen zo snel mogelijk contact met u op.
Oops! Something went wrong while submitting the form.
All Rights Reserved 2020
Designed and build by Monolith opportunity creators